حمایت بیست و ششمین سناتور آمریکایی از توافق هسته ای

0
162

با این اوصاف، «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا برای اطمینان از دوام حکم وتوی خود در صورت رد سند برجام در کنگره به حمایت ۸ نماینده دیگر کنگره نیاز خواهد داشت. یک نماینده دیگر مجلس سنا حمایت خود را از نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ اعلام کرد تا بیست و ششمین سناتور حامی «برجام» باشد.

سناتور «کلیر مک‌کاسکیل»، اعلام کرد در رأی‌گیری ماه آینده کنگره به سند پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ رأی موافق خواهد داد.

«مک‌کاسکیل» بیست و ششمین نماینده‌ای است که به جمع موافقان «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» پیوسته است. با این اوصاف، «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا برای اطمینان از دوام حکم وتوی خود در صورت رد سند برجام در کنگره به حمایت ۸ نماینده دیگر کنگره نیاز خواهد داشت.

به گزارش رویترز، خانم «مک‌کاسکیل» در بیانیه‌ای گفت: «برای من واضح است که دنیا، به استثنای اسرائیل در حمایت از این توافق، متحد است.»

نمایندگان کنگره آمریکا به دنبال رد «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» با استناد به قانونی پیشتر تصویب شده در آن کشور هستند. اوباما گفته در صورت رد این سند رأی کنگره را به موجب اختیارات خود وتو خواهد کرد.

مطابق مفادی قانونی که پیشتر به تصویب رسیده، نمایندگان در صورت کسب دو سوم آراء (۶۷ رأی) می‌توانند وتوی اوباما را باطل کنند. این به معنای آن است که در صورت حمایت ۳۴ قانونگذار در مجلس سنا، این نهاد آمریکایی قادر به ابطال وتوی رئیس‌جمهور آمریکا نخواهند بود.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز با ۴۳۵ عضو که ۲۴۷ نفر آنها جمهوری‌خواه هستند برای ابطال وتوی اوباما، نیازمند کسب دو سوم آراء (۲۹۰ رأی) است.