حمایت برخی اعضای کنگره از اعتراض مردم در ایران؛ در کنار شما ایستاده‌ایم

0
257

در پی اعتراضات مردم در ایران به پنهانکاری درباره نقش سپاه در سقوط هواپیمای اوکراینی که به کشتن ۱۷۶ نفر منجر شد، برخی از اعضای کنگره آمریکا حمایت خود را از مردم ایران ابراز کردند.

تام کاتن سناتور جمهوریخواه در دو توئیت به اعتراضات روز شنبه در ایران اشاره کرد و نوشت: مردم شجاع ایران فریب نمی‌خورند. آنها هیچ توهمی درباره مردان شیطان‌صفتی که بر آنها حاکم هستند، ندارند. حال که آنها (مردم) بار دیگر به خیابان‌ها می‌ریزند، خداوند حافظ آنها و امید آنها، برای آینده‌ای بهتر باشد.

تاد یانگ سناتور جمهوریخواه ایالت ایندیانا دیگر عضو کنگره بود که از اعتراض مردم ایران حمایت کرد. او در توئیتر خود نوشت: شجاعت مردم ایران که امشب در خیابان‌ها دست به اعتراضات مسالمت‌آمیز زده‌اند برای من الهام‌بخش است. خداوند نگهدارشان باد!

اما لیندزی گراهام سناتور جمهوریخواه کارولینای جنوبی با بازنشر توئیت مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نوشت که او با وی هم عقیده است. مردم ایران آینده مستحق آینده بهتری هستند. مردم آمریکا با مردم ایران برای آزادی شان همراه اند.

جیم بنکس عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان از ایالت ایندیانا نیز در واکنش به اعتراضات ایران گفت: اعتراضات ایران نشانه امیدوارکننده‌ای است که مردم ایران از رژیم سرکوبگر و شرور فعلی به ستوه آمده‌اند.

همچنین مایک گَلَگِر، عضو مجلس نمایندگان آمریکا نیز در توئیتر خود بخشی از سخنانش در سی ان ان را منتشر کرد که گفته بود: اعتراف ایران به سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی گواه دیگری است بر این که مردم ایران بزرگترین قربانیان رژیم هستند. … من امیدوارم هم‌پیمانان‌مان در اعمال فشار حداکثری بر رژیم و جدا کردن آن از مردم ایران، با ما متحد شوند.

صدای آمریکا گزارش داد؛ روز شنبه، درست ساعاتی پس از آن که مقامات جمهوری اسلامی ناچار به اعتراف شدند که هواپیمای مسافربری اوکراین بر اثر شلیک موشک سپاه سرنگون شده است؛ مردم معترض به خیابان‌ها آمدند و در چند نقطه از جمله مقابل دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه شریف علیه رهبر جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و سایر مقامات شعار دادند.