حمایت اعضای پارلمان کانادا از زندانیان کشورهای دیگر

0
203

اعضای پارلمان کانادا اعم از لیبرال، محافظه کار و سبز، گردهم آمده اند تا از زندانیان سیاسی در کشورهای دیگر حمایت کنند.

همزمان با پایان نشست طولانی و خسته کننده خانه عوام، اعضای پارلمان در روز پنجشنبه استراحت کوتاه مدتی جهت رفع خستگی در هیل داشتند.

چند تن از اعضای پارلمان که حزب های آنها معمولا جلسات دوره ای پرسش و پاسخ را در کنار جلسات پارلمان برگزار می کنند، در یک کنفرانس خبری در حمایت از چند زندانی خارج از کانادا شرکت جستند.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان به نقل از بام آزادی، به مناسبت اولین سالگرد مرگ نلسون ماندلا، رهبر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی، آقای پیتر مک کی وزیر دادگستری کانادا به همراه آقای اروین کاتلر عضو لیبرال پارلمان (و وزیر پیشین دادگستری)، خانم الیزابت می عضو حزب سبز و آقای اسکات رید عضو محافظه کار (و رییس کمیته فرعی امور خارجه پارلمان در زمینه حقوق بشر بینِ المللی) با اعلام فراخوان برای آزادی سه شخصیت زندانی سیاسی، آنها را “ماندلای” کشور خود خطاب کردند.

آقای مک کی سخنرانی خود را به شرح زیر بیان داشت:

خانم ها و آقایان

بسیار تلخ و تاسف بار است که ما اکنون به مناسبت سالگرد مرگ نلسون ماندلا در اینجا گرد هم آمده ایم، همگان می دانیم که رهبران دیگری همانند او هستند که به دلیل تلاش برای آزادی، دموکراسی و بهبود حقوق بشر در کشورشان زندانی شده اند. و در واقع ما به نام عدالت و در بزرگداشت نلسون ماندلا در اینجا جمع شده ایم تا از سه انسان فوق العاده حمایت کنیم که به عنوان زندانیان سیاسی شرایط بسیار نامساعدی را تحمل کرده اند و به عنوان ماندلای کشور خودشان مشخص گردیده اند.
در حالی که اغلب مردم چنین می اندیشند که شخصیت نلسون ماندلا بی مانند هست، این سه تن که امروز در مورد آنها صحبت می کنیم در واقع تجسمی از یک رهبر هستند که برای برقراری کشوری آزاد و دموکراتیک برای مردمشان مبارزه می کنند.

تقویت و حفاظت از حقوق بشر بخش جدایی ناپذیر سیستم قضایی و سیاست خارجی کانادا است. در این موارد مهم کانادا مواضع اصولی اتخاذ می کند تا آزادی، دموکراسی، حقوق بشر و قانونمندی را تقویت نماید. و حضور من در اینجا همراه با همکارانم از پارلمان کانادا، بیانگر مواضع یکسان ما در حمایت از آنهایی است که از تقویت این ارزش ها در کشورهایشان حمایت می کنند و همچنین گویای این است که موضع گیری بدون تعصب حزبی چگونه می تواند باشد.
امروز از من خواسته شد که در مورد یکی از این سه زندانی سیاسی صحبت کنم، یک مرد فوق العاده، که اکنون به دلیل حمایت از جدایی دین از حکومت در ایران و همچنین به خاطر محکوم کردن ماهیت تئوکراتیک رژیم ایران زندانی شده است، مساله ای که همچنین عامل دین گریزی مردم ایران می باشد. ایشان از برگزاری یک رفراندوم آزاد در ایران حمایت کرده و همگان را به این مهم فراخوانده است، .. همانند ماندلا، او به دلیل عدم سازش با رژیم و دیدگاه های شرافتمندانه خود، سال ها زیادی، در واقع هشت سال از عمر خود را در پشت میله های زندان سپری کرده است.
ایشان همچون ماندلا تعداد زیادی هوادار دارد که همین موضوع وی را تبدیل به تهدیدی بر علیه مقامات حکومت حاضر نموده است، این مرد تاکنون بارها آپارتاید جنسیتی موجود در ایران و همچنین آزار و تعقیب اقلیت های قومی و مذهبی را محکوم کرده است. او یک روحانی مسلمان شیعه است که همچون پدر و پدربزرگش رفتار می کند که پیش از او سال ها حامی جدایی دین از حکومت بوده اند.
آیت الله بروجردی نامه سرگشاده ای به خامنه ای رهبر ایران نوشته و او را به مسئول بودن در نقض گسترده حقوق بشر در ایران متهم کرده است. ایشان در این نامه او را فراخواند که یک رفراندوم آزاد در ایران تحت نظارت مستقیم ناظرین سازمان ملل متحد برگزار نماید. در نتیجه انتقاد علنی و نکوهش مقامات و سیستم ایران و خطاب قرار دادن آنها به عنوان استبداد و دیکتاتوری فاسد در جایی که تاج با عمامه عوض شده است، حکومت ایشان را متهم به محاربه با خدا و تبلیغ علیه نظام کرده است.

در نتیجه این مبارزات، پس از اولین دستگیری در سال 2006/ف ایشان را به مرگ محکوم کردند. لیکن در اثر فشارهای داخلی و بین المللی حکم او متعاقبا به 11 سال زندان کاهش یافت که این خود ثابت می کند که صدای جامعه جهانی اثرگذار است. و در حالی که فشار بین المللی همچنان بر رژیم ادامه دارد، در ماه گذشته مقامات زندان به وی اعلام کردند که به زودی اعدام خواهد شد.

در طی 8 سال گذشته، در حالی که ایشان در زندان بود، به دلیل شرایط نامساعد جسمی و وضعیت سخت زندان، سلامتی وی به طور پیوسته رو به وخامت گذاشته و بیماری های جسمی او حادتر شده است، ولی با این حال عوامل رژیم او را به طور پیوسته از دسترسی به دارو و درمان محروم ساخته اند.

و در حالی که دولت کانادا شدیدا حبس و محاکمه او را محکوم کرده است، برخی از مقامات کشور نیز همچون آقای جان برد (وزیر امور خارجه) در مخالفت با حبس ایشان سخن گفته اند، هر چند می دانیم اکنون صدها زندانی، زندانی سیاسی عقیدتی در ایران محبوس هستند.

من این را یک افتخار می دانم که امروز همراه با دو نفر از همکاران پارلمانی ام در اینجا هستم که هر دو آنها در حمایت از زندانیان دیگر سخنرانی داشتند، زندانیانی که به دلایلی غیر قابل قبول در کانادا حبس شده اند، چرا که ما اینجا از حقوق دموکراتیک و آزادی بیان برخوردار هستیم. ولی من معتقد هستم که در نهایت سیستم قضایی ما به همان مقدار که عموم مردم به آن اعتماد دارند، می تواند قوی و موثر باشد. حکومت ها باید به طور پیوسته کوشش کنند تا مطمئن شوند که سیستم قضایی آنها با مردم شان تعامل نزدیک دارد.

در پایان امید می رود که ما واقعا شاهد آن باشیم که تمام زندانیان سیاسی که امروز در اینجا در مورد آنها شنیدیم، سرانجام خوبی داشته باشند.