حقوقدانان شورای نگهبان انتخاب شدند!

0
247

با رای بهارستان نشینان دهم، ۳ حقوقدان جدید شورای نگهبان انتخاب شدند که براساس آن عباسعلی کدخدایی بار دیگر بر صندلی حقوقدانی شورای نگهبان تکیه زد.

بررسی سوابق ۵ گزینه حقوقدان شورای نگهبان،‌ دستور کار امروز مجلس بود. از میان این ۵ گزینه، محمدرضا علیزاده، احمد بیگی و محمدهادی صادقی از سوی فراکسیون امید مورد حمایت قرار گرفته بودند. فراکسیون ولایت هم امروز حمایت خود از عباسعلی کدخدایی، سید فضل الله موسوی و محمدهادی صادقی را اعلام کرده بود.

پس از نطق چند دقیقه‌ای هر یک از ۵ حقوقدانان، معرفی شده، نوبت به رأی گیری رسید که براساس آن از ۲۶۳ رای اخذ شده، عباسعلی کدخدایی با ۲۰۳، محمد علیزاده با ۱۷۸ و سیدفضل الله موسوی با ۱۴۲ به عنوان حقوقدان های جدید شورای نگهبان معرفی شدند.

قانون اساسی درباره ۶ حقوقدان شورای نگهبان چه می گوید؟

شورای نگهبان براساس قانون اساسی، نهادی نظارتی که با تکیه بر ۱۲ عضو خود در حوزه‌هایی همچون نظارت برانتخابات و تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی فعالیت می‌کند.

۶ فقیه و ۶ حقوقدان بدنه این نهاد نظارتی مهم را تشکیل می‌دهند، بدنه‌ای که بر اساس قانون، باید هر ۶ سال یکبار اعضای آن صندلی خود را به نیروهای تازه نفس بسپارند.

البته براساس طبق اصل ٩٢ قانون اساسی، نصف اعضای حقوقدان و فقیه شورای نگهبان در نخستین دوره، پس از گذران سه سال از فعالیتشان باید با قرعه کشی تغییر کنند. همچنین بعد از آن در هر سه سال، شورای نگهبان موظف است که به منظور استفاده از توان و تجربه شش عضو سابق شورای نگهبان، دست به تغییر در ترکیب نصف اعضایش بزند.

در این میان، ماجرای شش عضو حقوقدان از اعضای فقیه شورای نگهبان جدا است. ۶ فقیه شورای نگهبان افرادی هستند که عزل و نصب آنها به نظر رهبری منوط  می‎شود. اما در سوی دیگر میز شورای نگهبان، اعضای حقوقدان برای حضور در این شوراء باید بعد از معرفی از سوی رئیس قوه قضائیه، نظر نمایندگان مجلس را نیز جلب کنند، نمایندگانی که از قضا حضورشان در خانه ملت، حاصل عبور از فیلتر نظارت استصوابی شورای نگهبان است.

به گزارش ملی مذهبی، محمدرضا علیزاده، محسن اسماعیلی، حجت‌الاسلام محمد سلیمی، سیامک ره‌پیک، سام سوادکوهی‌فر و نجات‌الله ابراهیمیان، لیست شش نفر حقوقدان‌های شورای نگهبان را در دوره ششم به نام خود ثبت کرده‌اند، اما، ۶ سال از روزی که ره‌پیک، علیزاده و سلیمی بر صندلی شورای نگهبان تکیه زدند، گذشت تا امروز اهالی مجلس دهم در آزمونی مهم،‌ نظرشان را برای انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان در جلسه علنی اعلام کردند.

علیزاده؛ باسابقه ترین حقوقدان شورای نگهبان باقی ماند
محمدرضا علیزاده، از با سابقه‌ترین حقوقدان‌های شورای نگهبان است که از دوره دوم، این شورا را همراهی می‌کند، نکته‌ای که احتمال جدایی او از ترکیب حقوقدان‌های شوراء را بسیار کم رنگ کرده بود.

کدخدایی به صندلی خود بازگشت

در میان، عباس کدخدایی، فردی است که سه سال پیش یعنی سال ۹۲ طعم تلخ رأی نمایندگان مجلس و شکست آنهم با یک رای کمتر را چشیده بود. او که در آن زمان سمت سخنگوی شورا را بر عهده داشت،‌ در کمال تعجب نتوانست رأی کافی نمایندگان را در سبد خود جمع کند و به همین دلیل از ادامه حضور در شورای نگهبان باز ماند. او بعد از ۳ سال دوباره به صندلی خود در شورای نگهبان بازگشت.

البته در کنار کدخدایی، ۴ چهره حقوقی دیگر شامل محسن اسماعیلی، نجات‌الله ابراهیمیان، سام سوادکوهی و محمدهادی صادقی در سال ۹۲ به مجلس نهم معرفی شده بودند. از میان این اسامی، محمدهادی صادقی نیز همچون کدخدایی با سدی به نام مجلس روبرو شد. نمایندگان مجلس نهم از میان ۵ گزینه معرفی شده، به محسن اسماعیلی، نجات الله ابراهیمیان و سام سوادکوهی روی خوش نشان دادند و این سه نفر را راهی شورای نگهبان کردند. صادقی در این دور هم نتوانست اعتماد بهارستان نشینان را کسب کند.