حضور یگان ویژه اسب‌سوار در پنجاه و دومین شب قیام مردم ایران

0
16

دوشنبه، 16 آبان‌ماه همزمان با آغاز پنجاه و دومین روز قیام مردم ایران، شماری از شهروندان سنندج، مرکز کُردستان، با ایجاد راهبندان، برافروختن آتش و سردادن شعارهای ضدحکومتی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای» در خیابان‌های این شهر تجمع کرده و خواستار سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی شدند.

همچنین ویدیوهایی از تهران منتشر شده که نشان می‌دهد شامگاه دوشنبه شهروندان معترض در قیطریه جنوبی، از بالکن‌های آپارتمان‌ها، پنجره و پشت بام خانه‌های خود، در حمایت از قیام سراسری ضد‌حکومتی مردم در ایران شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

بر اساس گزارش شاهدان عینی و ویدیوهای منتشر شده از سقز، ماموران امنیتی و نیروهای سرکوب رژیم جمهوری اسلامی دوشنبه شب، به سوی شهروندان معترض در نزدیکی میدان معلم شهر سقز، تیراندازی کردند.

در ادامه قیام سراسری ایرانیان برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی، شامگاه دوشنبه، پایگاه بسیج در شهر زنجان نیز به آتش کشیده شد.

همزمان ویدیوهای دیگری نیز از مهاباد در استان آذربایجان غربی منتشر شده که نشان می‌دهد شهروندان معترض و خواهان سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی با برافروختن آتش و ایجاد راهبندان در سطح این شهر به تظاهرات ضدحکومتی خود ادامه داده‌اند.

همچنین در اقدامی عجیب و شبیه به سرکوب معترضان در واپسین روزهای حکمرانی «حسنی مبارک» در مصر که در سال 2011 نیروهای سرکوب خود را سوار بر شتر به میدان التحریر گسیل کرده بود، رژیم جمهوری اسلامی نیز یگان‌های سرکوب اسب‌سواری را در فلکه دوم صادقیه شهر تهران مستقر کرده است.

العربیه نوشت؛ همچنین در ویدیوهایی که از سیاهکل در استان گیلان منتشر شده، ماموران امنیتی و نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی به سمت سوگواران شرکت‌کننده در مراسم سوم «عرفان زمانی» از کشته‌شدگان قیام سراسری مردم در ایران، گلوله‌های گاز اشک‌آور و ساچمه‌ای شلیک کردند.

بر اساس گزارش شاهدان عینی، روز دوشنبه، 16 آبان ماه نیز چندین دانشگاه ایران، صحنه اعتراضات دانشجویی بود. دانشجویان دانشگاه ارشاد دماوند، در اعتراض به سرکوب، بازداشت و خشونت علیه معترضان و بازداشت شدگان از سوی ماموران امنیتی و نیروهای سرکوب رژیم جمهوری اسلامی، ضمن تجمع در محوطه این دانشگاه ندای «آزادی آزادی..» و شعار «ما تماشاگر نمی‌خواهیم به ما ملحق شوید» سردادند.

همزمان با تداوم اعتراضات دانشجویی، گزارش هایی از اعمال بیشتر فشار بر دانشجویان مخابره شده است. در همین راستا فعالان دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف اعلام کردند که حراست این دانشگاه اقدام به نصب ده‌ها دوربین‌ جدید امنیتی در سطح این فضای آموزشی کرده است.

با گسترش عمامه‌پرانی جوانان در شهرهای مختلف ایران، 5000 نفر در یک کارزار وابسته به خبرگزاری «فارس»، از خلا قانونی مقابله با عمامه‌پرانی ابراز نارضایتی کرده‌اند.

همچنین گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد شهروندان زن با دیدن زنان دیگری که حجاب از سر برداشته‌اند، به آن‌ها شکلات یا یادداشت‌های دل‌گرم‌کننده و همدلانه می‌دهند.