حضور پررنگ فیلمسازان ایرانی در جشنواره ساندنس آمریکا

0
193

جشنواره فیلم ساندنس در سرمای سخت پارک سیتی در ایالت یوتا در آمریکا همچنان ادامه دارد. از مجموع ۴۰۸۱ فیلم ارسالی به این جشنواره، ۱۲۳ فیلم در بخش‌های مختلف پذیرفته شده‌اند و فیلمسازان ایرانی، بر خلاف دوره‌های پیشین، حضور پررنگی در جشنواره امسال دارند.

سی و سومین جشنواره فیلم ساندنس از روز ۲۱ ژانویه آغاز به کار کرده است و فیلم‌های برگزیده در بخش‌های مختلف فیلم های کوتاه، مستند و فیلم‌های بلند درام، به نمایش عمومی گذاشته خواهد شد.

سهم فیلمسازان ایرانی در جشنواره امسال ساندنس، سه فیلم است.

“پرچم بدون کشور” آخرین ساخته شرکت مژفیلم به تهیه کنندگی بهمن قبادی فیلمساز کرد ایرانی و محصول کردستان عراق است که پس از حضوری موفق در جشنواره پوسان کره جنوبی، در جشنوراه ساندنس نیز حضور دارد.

این فیلم که یک مستند بلند است، به صورت موازی داستان حضور دو شخصیت اصلی، هِلی لاو و نریمان انور خلبان، است که دست آخر تقابل آنها در نقطه‌ای مشترک رخ می دهد، که آماده شدن آنها برای حضور در جبهه‌های نبرد علیه داعش است.

رخساره قائم مقامی، فیلم “سونیتا” را به ساندنس معرفی کرده است، که فیلمی مستند بر اساس زندگی سونیتا علیزاده  خواننده زن افغان است که در تهران زندگی می کند. شخصیت فیلم رپ می خواند و برای دفاع از حقوق زنان در کشورهای اسلامی و علیه ازدواج زودهنگام دختران در افغانستان فعالیت می‌کند.

فیلم سوم حاضر در سی وسومین ساندنس، “زیر سایه ها” ساخته بابک انوری فیلمساز ایرانی-بریتانیایی است، که با توجه به شرایط سیاسی پیش آمده بین ایران و غرب، مورد توجه این دوره از جشنواره قرار گرفته است.

این فیلم اگرچه روایت داستان زندگی خانواده ای ایرانی در زمان جنگ ایران و عراق را روایت می‌کند که خانه شان هدف اصابت موشک قرار می‌گیرد، اما آنها به طورعجیبی زنده می مانند.

فیلم “زیر سایه ها” می گوید جن و اشباح حاضر در خانه، دلیل اصلی مانع شدن از انفجار موشک بوده‌اند و از این رو فیلم در ژانر وحشت دسته بندی شده است.

نقطه اصلی ذهن بابک انوری در این فیلم، اشاره به ذهنیت ها و باورهای مردمان شرق است.

به گزارش صدای آمریکا؛ جشنواره ساندنس که اصلی ترین فضای رقابت فیلم های تولید شده مستقل در دنیاست، تا ۳۱ ژانویه به کار خود ادامه خواهد داد.