حسن کردمیهن از حمله به سفارت، رستوران تا رئیس کمیته فرهنگی فدراسیون جودو

0
163

رئیس جدید کمیته فرهنگی فدراسیون امروز هفتم دی ماه معرفی شد.

روابط عمومی فدراسیون جودو گزارش داد؛ طی حکمی از سوی آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو، حسن کردمیهن به عنوان مشاور و رئیس کمیته فرهنگی فدراسیون منصوب شد.

همچنین میراسماعیلی، ضمن تشکر از زحمات اصغر آقایاری، رئیس سابق کمیته فرهنگی، وی را به عنوان مشاور فرهنگی فدراسیون منصوب کرد.

حسن کردمیهن کیست؟

دی ماه سه‌ سال قبل بود که عده‌ای خودسر به سفارت عربستان حمله کردند. از دیوار سفارت بالا رفتند. تعدادی از آنها وارد ساختمان سفارت شده، پرچم عربستان را به زیر کشیده و پس از تخریب اموال داخل ساختمان بنای داخلی سفارت را تخریب کردند.

این حمله پس از اعدام شیخ نمر، روحانی مخالف دولت عربستان انجام شد و همان زمان بود که نام حسن کردمیهن به میان آمد. مردی که گفتند عامل حمله بوده و به دستور او عده‌ای خودسر راهی سفارت عربستان شده‌اند.

حمله سروصدای بسیاری به پا کرد و آیت‌الله امامی‌ کاشانی، امام‌جمعه موقت تهران روز جمعه ۱۸ دی همان ‌سال در خطبه‌های نمازجمعه تهران حمله معترضان به سفارت عربستان در تهران را محکوم کرد و گفت: «شواهدی نشان می‌دهد که حمله‌کنندگان دو گروه بودند. یک گروه پشت کار این ماجرا قرار داشتند و هدایت می‌کردند.» پس از این حمله دولت سعودی ارتباط دیپلماتیکش را با رژیم جمهوری اسلامی قطع کرد و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دراین‌باره گفت: «باید بررسی شود، حمله‌کنندگان به سفارت وابسته‌اند یا نادان.»

کردمیهن در بهمن ماه همان ‌سال و پس از آن‌ که از سوریه به ایران برگشت، بازداشت شد و محمدرضا محسنی‌ثانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به موضوع نقش حمایت برخی نهادها از کردمیهن اظهار داشت: «این اقدامات سازمان‌یافته نبوده است.» هر چند او پس از مدت کوتاهی آزاد شد و گزارشی هم درباره حکمش منتشر نشد.

پیروان حاج حسن

کردمیهن اما پیش از آن‌ که رستورانی لبنانی در کرج داشته باشد هم در این شهر معروف بود و آن طور که ایلنا می‌نویسد هیأت‌الرضا که محفل انصار حزب‌الله کرج است را او سازماندهی می‌کرد. او همچنین هیأتی را هم پشت ترمینال جنوب در محله خزانه بخارایی علم کرد تا جوانان تهرانی را جذب کند. در کنار موسسه نور معرفت، کردمیهن چندین موسسه فرهنگی دیگر نیز ثبت کرده است که ظاهرا همگی با اهداف مشترکی فعالیت می‌کنند، اهدافی که گاهی یکی از آنها حمله به سفارت عربستان می‌شود. چه آن‌ که در صوتی که از سخنرانی او توسط خبرگزاری آنا منتشر شده است، گفته بود که «پرتاب مهر با علی لاریجانی و حمله به سیدحسن خمینی لازم نبود اما حمله به سفارت عربستان لازم بود.»

این حمله و نقش کردمیهن در آن واکنش‌های فراوانی به دنبال داشت. حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور هم دراین‌باره گفته بود: «این افراد سازماندهی‌شده آمدند و بیش از ۱۰‌سال است که در کرج و تهران و با محورهایی در زمینه امور خیریه و فعالیت‌های مذهبی فعالیت دارند. از مسئولان نیز عده‌ای دانسته و ندانسته از آنها حمایت کرده‌اند.»

حالا کردمیهن با حواشی گسترده‌ای که در سال‌های گذشته به دنبالش بوده، رستورانی در کرج افتتاح کرده؛ رستورانی که شاید بیش از هرچیز برای حلقه دوستان و نزدیکانش باشد. کسانی که او را به خوبی می‌شناسند و پیرو «حاج حسن» هستند.»

محل ورزش کردمیهن کجاست؟

رحمت‌الله حافظی، عضو اصولگرای شورای شهر تهران، از تغییر کاربری و واگذاری سوله مدیریت بحران منطقه 16 شهرداری تهران انتقاد کرده بود. تا امروز تغییری در وضعیت این سوله ایجاد نشده است. از این سوله واقع در خیابان شهید بخارایی، ضلع شمالی پارک بعث، تنها تابلوی آن باقی مانده است. حتی دفتر مدیریت بحران نیز از بیرون قفل زده شده است؛ آن هم در شهری که آبستن حوادث و بلایای طبیعی متعددی از جمله زلزله است و سوله‌ها باید آمادگی اقدام سریع در بحران‌های غیرمترقبه را داشته باشند. اهالی می‌گویند شهرداری، این سوله را در اختیار یک مجموعه فرهنگی قرار داده است، این مجموعه نیز پارکینگ سوله را اجاره می‌دهد. «سیزده به در که مردم به پارک می‌آمدند، تا 15 هزار تومان برای هر ماشین از مردم پول می‌گرفتند. حتی دو مغازه کوچک هم ساخته‌اند که آنها را هم اجاره داده‌اند.» سالن اصلی سوله که قبلا محل تمرین جودو بود، حالا به سالن فوتسال تبدیل شده، طبقه بالا هم به اتاق بدنسازی و تمرین جودو اختصاص یافته است. سوله‌ای که باید برای مردم منطقه باشد، حالا به گونه‌ای اداره می‌شود که گویی اهالی غیر و غریبه هستند. حتی برخی از کسبه خیابان سمیعی (خیابان پشت سوله)، اصلا نمی‌دانند که چنین سوله‌ای هست و برخی هرجور که دلشان بخواهد از آن استفاده می‌کنند. اما این سوله، با عنوان «الزهرا» در ردیف 16 فهرست مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران قرار گرفته است. کاربری مجموعه‌های الزهرا، معمولا ویژه استفاده زنان تهرانی است. اما در تماس با شهرداری ناحیه، مشخص شد که گرچه نام این سوله در فهرست مجموعه‌های ورزشی هست تا آمار عملکرد شهرداری بهبود یابد، اما نه زنان و نه مردان منطقه نمی‌توانند از آن استفاده کنند. زیرا به گفته این مسئول شهرداری ناحیه «اینجا فقط مخصوص استفاده گروهی خاص» در نظر گرفته شده است.

استحکام این رابطه و پیوند چیزی نبود که «محمدباقر قالیباف» بتواند آن را کتمان کند. ساده‌ترین مستند رابطه تنگاتنگ آنان، استقرار کردمیهن و یارانش در سوله مدیریت بحران منطقه 16 تهران، واقع در محله باغ آذری است.

اما چرا شهرداری چنین رانتی را در اختیار عامل حمله به سفارت عربستان اختصاص داد؟ کردمیهن 14 خرداد 92، یعنی در همان هنگام که با شور و هیجان ستاد قالیباف در کرج را اداره می‌کرد، به «شفاف» گفت: «بنده 12 سال است که ایشان را از نزدیک می‌شناسم، هم‌رزم پدرم است. مثل پدرم.» حالا کردمیهن از فواید چنین رابطه‌ای بهره‌مند شده‌؛ این شاید نکته عجیبی نیست اما جالب آنجاست که  «سردار» مدعی مبارزه با رانت‌خواری و پرچمدار مهار «4 درصد زالوصفت»، چگونه می‌تواند حداقل، پاسخ اهالی منطقه باغ آذری تهران را بدهد؟ کسانی که شاهد مستقیم توزیع رانت او هستند، آن هم برای کسی که با حمله به سفارت عربستان، منافع ملی ایرانیان را به ورطه‌ای کشانده که هنوز نتوانسته‌ایم از آن خارج شویم و صورتحساب سنگین‌اش را دستگاه دیپلماسی هر روز پرداخت می‌کند و البته این مشتی از خروار عملکرد مدعی مبارزه  با « 4 درصد زالو‌صفت» است.