حسن نصرالله: سلیمانی پوتین را به دخالت در سوریه و حمایت از اسد قانع کرد

0
47

حسن نصر الله رهبر شبه نظامیان حزب الله لبنان روز یکشنبه 28 دسامبر در مصاحبه‌ای با تلویزیون المیادین گفته است که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در سال 2015 با قانع کردن پوتین به دخالت در سوریه و حمایت از رژیم اسد از سقوط دیگر شهرهای این کشور به دست مخالفان، جلوگیری کرد.

رهبر حزب الله لبنان، گفت که رئیس جمهوری روسیه تمایلی برای مداخله در سوریه نداشت و نگران احتمال شکست در سوریه بود اما قاسم سلیمانی او را قانع کرد.

نصر الله افزود: «پیش از ترتیب سفر سلیمانی به مسکو در سال 2015، میان رژیم جمهوری اسلامی و روسیه هماهنگی شده بود».

حسن نصرالله گفت، ملاقات قاسم سلیمانی با پوتین حدود 2 ساعت طول کشید.

نصرالله به ضعف نفوذ سیاسی رژیم اسد در مسکو اشاره کرد و گفت فرماندهان ارتش سوریه یا خود اسد حضوری در مسکو نداشتند، هیچ مقام امنیتی و سیاسی از رژیم اسد در مسکو حضوری ملموس نداشت.

نصرالله فاش کرد که سلیمانی تمام نقشه‌ها جغرافیایی درگیری‌ها را روی میز رئیس جمهوری روسیه قرار داد و مناطقی را که نیروهای متحد با اسد و نیروهای مخالف را برای او نشان داد و سپس یک طرح استراتژیک در مورد سوریه و منطقه درگیری و نتایج مدنظر در صورت دخالت مسکو را به پوتین ارائه داد.

به گفته نصرالله پس از ملاقات سلیمانی با رئیس جمهور روسیه بود که پوتین قانع شد و به قاسم سلیمانی گفت: «من اکنون از مداخله نظامی در سوریه مطمئن شدم».
نصرالله اضافه کرد در جلسه بین سلیمانی و پوتین تصمیم نهایی مداخله نظامی روسیه گرفته شد».

سخنان نصرالله در این مصاحبه نشان داد که رژیم اسد قبل از دخالت روسیه در ضعیف‌ترین مرحله و در آستانه سرنگونی بود.

مخالفان سوریه قاسم سلیمانی را به قتل عام فرقه‌ای اهالی برخی مناطق سنی نشین در سوریه مانند حلب و حما متهم می‌کنند.

قیام مردم سوریه علیه دیکتاتوری رژیم بشار اسد که از سال 2011 آغاز شد تاکنون به کشته شدن بیش از 400 هزار نفر و آواره شدن بیش از 6 میلیون غیرنظامی سوری منجر شده است. مخالفان سوری و نهادهای بین المللی رژیم جمهوری اسلامی را عامل و شریک اصلی این سرکوب‌ها، قتل و آوارگی سوری‌ها می‌دانند.

العربیه نوشت؛ گفتنی است که شماری از فرماندهان سپاه در ارتباط با جنگ فرقه‌ای و همکاری با اسد در سرکوب و قتل عام مخالفان سوری از سوی ایالات متحده و اروپا تحریم شدند.