حسن روحانی ورود شرکت های آمریکایی به ایران را بلا مانع دانست

0
89

رییس جمهوری ایران حسن روحانی در ملاقات با مدیران شرکت های تجاری، صنعتی و اقتصادی آمریکا در نیویورک گفته است که هیچ منعی برای حضور شرکت های آمریکایی در ایران در دورۀ پس از لغو تحریم ها وجود ندارد. حسن روحانی سپس تأکید کرد که برخی تردیدها و مخالفت های داخل کشورش در مورد حضور شرکت های آمریکایی در ایران نه جدی است و نه پایدار.

رییس جمهوری ایران سپس تأکید کرده است که “یکی از راه های کاستن فاصله میان ایران و آمریکا، همکاری های اقتصادی دو کشور است.”

در این دیدار رییس جمهوری ایران گفته است که توافق اتمی فضای سیاسی و اقتصادی ایران را نیز متاثر و مستعد ورود سرمایه ها و فنون خارجی کرده است. وی جمهوری اسلامی ایران را از امن ترین کشورهای منطقه توصیف نموده و با اشاره به موقعیت جغرافیایی و زیرساخت های ارتباطی این کشور که آسیا را به دریای عمان وصل می کند افزوده است که این موقعیت خود به خود از منظر اقتصادی شرایط منحصربفردی را برای ایران به وجود آورده است.

حسن روحانی در این دیدار افزوده است که دولت او در پی تقویت بخش خصوصی در اقتصاد ایران است زیرا، گسترش تصدی گری یا دولتگرایی موجب فساد و انحصار در اقتصاد می شود. حسن روحانی در پایان افزوده است که به غیر از عرصۀ فنون پیشرفته، صنایع هواپیمایی و کشاورزی ایران مستعد توسعه و سرمایه گذاری هستند.

گفتنی است که رهبر جمهوری اسلامی ایران، علی خامنه ای، اخیراً در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران هشدار داد که در پی توافق اتمی چهاردهم ژوئیه آمریکا مترصد است به ویژه پس از مرگ وی در مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری های سیاسی ایران نفوذ کنند تا جمهوری اسلامی را از محتوای انقلابی و آمریکاستیزی اش تهی سازد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ در این حال، شرکت های فرانسوی تولیدکنندۀ مواد غذایی و کشاورزی که اخیراً به همراه هیئتی از صاحبان صنایع و وزیر کشاورزی فرانسه به ایران سفر کرده اند با خشنودی از این کشور بازگشته اند. شرکت های فرانسوی معتقدند که در جریان سفرشان به ایران به یک “بهشت اقتصادی” دست یافته اند و در صورت برچیده شدن تحریم های بین المللی قراردادهای مهمی در زمینه های کشت و دامداری و تولید بذر با طرف ایرانی امضا خواهند کرد. بحران صنایع کشاورزی، دامداری و غذایی ایران بازار این کشور را به یکی از اهداف مهم صنایع کشاورزی فرانسه تبدیل کرده است. وزیر کشاورزی فرانسه “استفن لوفول” که در رأس یک هیئت اقتصادی اخیراً به ایران سفر کرد یک تفاهم نامۀ همکاری در زمینۀ کشاورزی با همتای ایرانی اش محمود حجتی امضا کرد. به همین مناسبت خود محمود حجتی علاقمندی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با فرانسه در عرصۀ کشاورزی اعلام نمود.