حسن روحانی خطاب به وزارت اطلاعات: راه را برای دیپلماسی باز کنید

0
161

 حسن روحانی، در جمع دانشگاهیان با تاکید بر لزوم «آزادی بیان عقاید»، خطاب به وزارت اطلاعات گفت : راه را برای دیپلماسی باز کنید. به دانشگاه، دانشجویان و اساتید بزرگ این دانشگاهها اعتماد کنید، چون همه این عزیزان ایران را دوست دارند و توسعه این کشور را می خواهند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فن‌آوری نسبت به لزوم وجود «آزادی آکادمیک در کنار اجرای قانون آکادمیک» تاکید کرد.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از خبرگزاری فرانسه، در این مراسم که صبح دیروز دوشنبه در دانشگاه تهران برگزار شد، حسن روحانی خطاب به مسئولان نظام جمهوری اسلامی گفت: همه مسئولان بدانید اگر جو را امنیتی کردید، نفاق را توسعه داده اید.

اظهارات رئیس جمهوری اسلامی در حالی بیان می شود که هنوز شماری از دانشجویان موسوم به دانشجویان ستاره دار محروم از ادامه تحصیل هستند و شماری از دانشجویان نیز در حبس به سر می برند.

حسن روحانی با اشاره به « بازنشستگی زودهنگام اساتید دانشگاهها» گفت: نباید در روند معیوب و نابجای بازنشستگی زودهنگام اساتید گرفتار شویم.

رئیس جمهوری اسلامی همچنین با تاکید بر لزوم «آزادی بیان عقاید» برای اساتید در کلاسهای درس، خاطرنشان کرد: باید با تضارب آراء، نقد و انتقاد و مباحثه به ثبات و رای درست و واقعی دست یابیم تا دانشگاه به مراتب بالای عملی دست یابد.

بحث عدم آزادی بیان در محیط های علمی و دانشگاهی تنها به دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد محدود نمی شود. در سالهای اخیر فشارها نسبت به دانشجویان با عقاید لیبرال یا لائیک افزایش یافته است، همچنین جداسازی دانشجویان دختر و پسر در محیط های دانشگاهی از جمله موضوعات بحث برانگیز است.

به گزارش سازمانهای حقوق بشری، بیش از نیمی از مجموع دانشجویان در ایران با مشکلاتی همچون عدم اجازه ثبت نام یا محدودیت در انتخاب رشته برای دختران روبرو هستند.

حسن روحانی با تاکید بر «نیاز ایران به دیپلماسی علمی» خطاب وزارت اطلاعات گفت: راه را برای دیپلماسی باز کنید. به دانشگاه، دانشجویان و اساتید بزرگ این دانشگاهها اعتماد کنید، چون همه این عزیزان ایران را دوست دارند و توسعه این کشور را می خواهند.