حسن روحانی امنیت و ثبات نسبی عراق را مدیون کمک های ایران دانست

0
161

روحانی بدون آنکه توضیح دهد کمک های ایران از چه نوع بوده اند و چگونه انجام گرفته اند گفت که “در تمام عراق بزرگترین خدمت برای ایجاد امنیت و ثبات نسبی را جمهوری اسلامی برداشته است”. او اضافه کرد که امنیت نسبی در سوریه و لبنان نیز در سایه تلاش ایران بوجود آمده است.

حسن روحانی رئیس که امروز وارد مشهد شد، طی سخنانی درباره وضعیت کشورهای مسلمان منطقه که “گرفتار جنگ های داخلی و مداخلات قدرت های خارجی” هستند، مدعی شد که دولت جمهوری اسلامی در زمینه مشکلات منطقه” بالاترین قدم ها را برای امنیت و ثبات منطقه برداشته است.”

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روحانی بدون آنکه توضیح دهد کمک های ایران از چه نوع بوده اند و چگونه انجام گرفته اند گفت که “در تمام عراق بزرگترین خدمت برای ایجاد امنیت و ثبات نسبی را جمهوری اسلامی برداشته است”. او اضافه کرد که امنیت نسبی در سوریه و لبنان نیز در سایه تلاش ایران بوجود آمده است.

حسن روحانی همچنین با نام بردن از دولت و “رهبری” آنچه را که خود پیروزی حماس در غزه می نامید مدیون یاری های ایران توصیف کرد.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان؛ گزیده اظهارات روحانی در جمع مردم مشهد را در ادامه می‌خوانیم:

  • امام هشتم، امام بزرگ شیعیان و امام پرافتخار برای ایرانیان و سرزمین پارس و شیعیان و اقوام مختلف سرزمین ایران است، برای امام هشتم سفر به خراسان با فشارهای آن زمان دولت عباسی همراه بود اما او نه پیام حاکم زمان را رد کرد و نه پذیرفت.
  • فشار مامون برای سفر علی‌ابن موسی‌الرضا به پایتخت جهان اسلام آن زمان، هم پذیرشش و هم ردش برای امام هشتم امکان‌پذیر بود اما ایشان راه وسط و اعتدال را و راهی بر مبنای تدبیر امامت را برگزید.
  • امام رضا  از این نترسید که عده‌ای بگویند چرا در برابر دعوت یک خلیفه جائر تسلیم شده است که تسلیم نشده بود و در برابر پیام دعوت، ردی را انتخاب کرد که در آن زمان می‌توانست موجب خونریزی در دنیای اسلام و میان علویان با عباسیان و عرب‌های آن زمان با ایرانیان شود؛ چرا که شرایط بسیار سختی در دنیای اسلام حاکم بود و با این اقدام امام رضا راه وسط و اعتدال و راه تدبیر را در زندگی سیاسی به ما آموخت.
  • امام رضا علیرغم این‌که پیام مامون را رد نکرد و بعد از اصرارهای بسیار آن را پذیرفت در برابر آرامگاه پیامبر آنچنان سخن گفت که نارضایتی خود را به گوش جهانیان برساند و از فرصتی که دشمن برای او ایجاد کرده بود، بهره گرفت.
  • شما مردم خراسان در 22 خرداد 92 علم و پرچم اعتدال را برافراشتید و زمینه را برای دولت اعتدال فراهم کردید. خراسان سرزمین توسعه، مرکزیت تمدن ایرانی و اسلامی و تمدنی است که نشات گرفته از خاندان رسالت است.
  • ما با توسل به امام هشتم قادریم گره از مشکل ایران و جهان بگشاییم. شما مردم خراسان بودید که در انقلاب نقش‌آفرینی کردید و غم دل امام رضا را با شکست حصر آبادان زدودید. من نمی‌دانم لطف یا اتفاق یا بخت و اقبال بود که اولین سخنرانی انتخاباتی من از مشهد شروع شد و آخرین سخنرانی من در مشهد بود و اولین سفر من پس از انتخاب به عنوان رییس‌جمهور در محضر امام هشتم بود.
  • دولت در یک سال گذشته قدم‌های بلندی برداشته و با کمک شما و هدایت رهبری قدم‌های بلندتری را نیز بر می‌دارد و در بخش‌های مختلف با کمک شما مردم ما به نقطه‌ای رسیدیم که پارسال برای ما باورکردنی نبود. توفیقات ما در سایه اتحاد و وحدت ملت به دست آمد.
  • رهبری اشاره کرده‌اند که وجود احزاب و افکار مختلف اشکال ندارد، ما باید یادمان باشد که همه داخل یک کشتی نشسته‌ایم و در این سرزمین یک دولت واحد حاکم است و این دولت خود را خدمتگزار همه مردم می‌داند. ما همه عاشق ایران، اسلام و خاندان رسالتیم.
  • نرخ رشد تورم به کمتر از 20 درصد تا پایان سال 93، می رسد. ما توانسته‌ایم رشد سریع تورم را مهار کنیم و بیش از آنکه پارسال قول داده بودیم و گفته بودیم که تا پایان سال نرخ تورم به 25 درصد می‌رسد امروز می‌توانیم با قدرت بشارت دهیم که پایان سال امسال ان‌شاءالله رشد تورم به مراتب پایین‌تر از 20 درصد خواهد بود.
  • طرح لازم برای عبور از رکود را آماده کرده‌ایم و بخش‌هایی از آن که به قانون نیاز داشت را تقدیم مجلس کرده‌ایم، امروز در کنار مضجع شریف علی‌بن موسی‌الرضا اعلام می‌کنیم که خوشبختانه از رکود عبور کرده‌ایم.
  • محاسبات سه ماهه اول سال 93 به ما اعلام می‌کند که دولت از رکود عبور کرده است و امروز روزی است که باید برای رونق دست به دست هم بدهیم.
  • امسال ما در زمینه انرژی، نفت و گاز شاهد تحول چشمگیری خواهیم بود.
  • در زمینه آب که معضل اصلی کشور ماست دولت قدم‌های بسیار بزرگی در جهت مهار آب‌های مرزی و بهره‌وری آب را شروع کرده‌ است.
  • دولت و ملت ایران بیشترین کمک را برای نجات مردم عراق از جمله کردها، سنی‌ها و شیعیان و تمام مردم این سرزمین انجام داده است. البته در عراق مردم این کشور و مرجعیت بالاترین ایثار و فداکاری را انجام دادند اما اگر کمک دولت و ملت ایران نبود امروز شاهد استقرار امنیت نسبی در عراق و پاکسازی شهرها و مناطق از دست تروریست‌های وحشی نبودیم.
  • امروز دولت و ملت ایران وظیفه سنگینی بر عهده دارد که برای اجرای آن باید همه دست به دست هم دهیم و اختلافات را کنار بگذاریم، اشکال ندارد سلایق و افکار مختلف باشد، اما توسعه کشور، تعالی اخلاق و فرهنگ جامعه باید برای همه هدف باشد.
  • دولت در زمینه سلامت، بیمه و تامین امنیت غذایی اقشار ضعیف جامعه تلاش کرده است، دولت حدود 10 میلیون نفر را زیر پوشش امنیت غذایی قرار داده و در شرایط تحریم توانست قدم‌های مهمی را در زمینه سلامت مردم بردارد.
  • همگان باید بدانیم که چنانچه می خواهیم در زمینه های مختلف به توسعه علمی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و به پیشرفت در جامعه برسیم باید همه قوا در کنار یکدیگر باشند.
  • دولت تلاش می‌کند که وحدت و اتحاد در جامعه بیشتر و بیشتر باشد و اخلاق ما اخلاق محمدی علوی و رضوی باشد.