حسن روحانی از خط مشی نظامی مسکو در سوریه دفاع کرد

0
202

حسن روحانی که در نیویورک به سر می‌برد، از عملکرد آمریکا در سوریه انتقاد کرد و در مقابل گفت که عملیات روس‌ها باید ادامه یابد تا گروه‌های داعش و جبهه‌النصره همچنان تحت فشار باقی بمانند. از طرف دیگر به نوشتۀ خبرگزاری رویترز، جمهوری اسلامی حضور نیروهای فزایندۀ خود را در سوریه کمتر از قبل پنهان می‌کند.

حسن روحانی در مصاحبه‌ای با شبکۀ آمریکایی ان.بی.سی تأکید کرد که «بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد» و سپس افزود: «آنچه برای ما اهمیت دارد اینست که تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و تروریست‌ها از این کشور بیرون رانده شوند و جنگ علیه آنها  ادامه یابد. علاوه بر این، برای ما مهم است که در آینده، همه گروه‌ها و احزاب در حکومت سوریه حضور داشته باشند: از دولت سوریه گرفته تا گروه‌های مخالف دولت»…

روحانی درخواست اخیر جان کری را مبنی بر توقف پروازهای روسیه رد کرد و گفت که این کار به سود داعش و جبهه النصره تمام خواهد شد. در واکنش به بمباران‌های اخیری که مسئولان آن هنوز شناخته نشده‌اند، وزیر خارجۀ آمریکا از مسکو و دولت سوریه خواسته بود که پروازهای نظامی، به ویژه بر فراز حلب را متوقف کنند.

اما به عقیدۀ روحانی «باید آنها (داعش و جبهه النصره) را زیر فشار نگاه داشت. اگر قرار باشد پروازها را متوقف کنیم، این کار صد در صد به سود آنها خواهد بود».

روحانی با انتقاد از آمریکا گفت: «جنگنده های آمریکایی تاسیسات دولتی سوریه را بمباران کردند و آن را “اشتباه” خواندند، در حالی که این اقدام به کشته شدن دهها تن از نیروهای دولتی منجر شد».

حضور علنی‌تر جمهوری اسلامی

به گزارش خبرگزاری رویترز بعد از چند سال پنهان‌کاری، جمهوری اسلامی اینک حضورخود را در سوریه علنی‌تر کرده و جذب هواداران شیعه در منطقه را برای اعزام به سوریه به شکلی رسمی‌تر انجام می‌دهد.

رویترز از قول یک نفر که در سوریه جنگیده‌ می‌نویسد که «امروزه تعداد داوطلب (اعزام به سوریه) بسیار زیاد است».

مقامات جمهوری اسلامی معمولاً می‌گویند که نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه تنها به عنوان مشاور خدمت می‌کنند اما به نوشتۀ رویترز، وقتی تعداد تلفات جمهوری اسلامی در سوریه از مرز ٤٠٠ نفر گذشته، دفاع از چنین ادعایی بسیار دشوار می‌شود.

بنا بر ارزیابی این خبرگزاری، جمهوری اسلامی دارای «چندهزار» نیرو در سوریه است که علیه داعش و همچنین سایر گروه‌های سنی مخالفِ بشار اسد مبارزه می‌کنند.

این خبرگزاری همچنین معتقد است که افکار عمومی در جمهوری اسلامی رفته رفته تغییر کرده و به حمایت از بشار اسد تمایل یافته زیرا مردم باور دارند که داعش یک تهدید واقعی است و بهتر آن است که مقابله با این خطر، در خارج از مرزها انجام گیرد.

یک بیسجی به نام مجتبی که سخت مایل به رفتن به سوریه است به رویترز گفته است: «خط مقدم دفاع جمهوری اسلامی در سوریه و عراق قرار دارد».

بر خلاف ترکیه که بارها هدف سوءقصدهای تروریستی قرار گرفته، جمهوری اسلامی توانسته تاکنون خود را در امان نگاه دارد. اما مقامات جمهوری اسلامی مرتباً از کشف و نابودی سلول‌های تروریستی خبر می‌دهند. خامنه‌ای نیز بارها نسبت به «نفوذ دشمن» هشدار داده است.
نزدیک به چهارهفته قبل، محسن کاظمینی، فرمانده سپاه تهران بزرگ نیز گفته بود: «تاکنون ٢٨ نفر از شهدای مدافع حرم از تهران بوده‌اند، اما این آمار به نسبت تعداد افرادی که به‌عنوان مدافع حرم در کل کشور شناخته می‌شوند، آماری بسیار اندک است».

رویترز با اتکا به مطالب سایت «مدافعون» (مدافعان حرم) می‌نویسد که تعداد داوطلبان عزیمت به جنگ به قدری زیاد است که برخی از آنان، خسته از انتظار، به تنهایی برای رفتن به سوریه اقدام می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ بسیج و استخدام نیروهای داوطلب در کشورهای لبنان، عراق، أفغانستان و پاکستان نیز وسعت یافته و بدین ترتیب وجه مذهبی (شیعه بودن) جنگ باز هم پررنگ‌تر شده است.