حزب الله لبنان؛ دیروز، امروز، فردا؛ فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

0
574

مدت کوتاهی پس از انقلاب اسلامی در ایران در سال 1980 میلادی، حزب الله لبنان بر پایه تفکرات بنیاد گرایی اسلامی و ضد غربی آیت الله خمینی شکل گرفت ولی دو سال بعد موجودیت این نهاد بطور رسمی آشکار شد. حزب الله بر اساس قانون اساسی لبنان که بر گرفته از قانون اساسی فرانسه می باشد به عنوان یک نهاد سیاسی- اجتماعی در این کشور به ثبت رسیده است و به همین دلیل تاکنون سه تن از شیوخ ( شیخ صبحی طفیلی، شیخ عباس موسوی و شیخ حسن نصرالله ) که در راًس این تشکیلات بوده اند، عنوان دبیر کل این نهاد سیاسی- نظامی را به دوش کشیده اند.

حزب الله لبنان در چند دهه اخیر با پشتیبانی های مالی و فنی- نظامی جمهوری اسلامی تبدیل به یک نهاد سیاسی- نظامی قدرتمند در منطقه خاورمیانه شده است. آزاد سازی جنوب لبنان از اشغال اسرائیل در سال 2000 میلادی و درگیری های نسبتاً پیروزمندانه نیروی حزب الله لبنان در برابر اسرائیل بر محبوبیت این نهاد سیاسی- نظامی در لبنان افزوده است، بطوریکه برخی از مردم سنی جنوب لبنان به مذهب شیعه گرویدند.

قدرت سیاسی- نظامی و اجتماعی حزب الله لبنان در پیوند با مسائل زیرمی باشد:

  • تغییر ساختار جمعیت درلبنان بسود مسلمانان در نتیجه کوچ میلیون های مسیحی لبنانی به کشور های خارج به دلیل جنگ های داخلی این کشور و افزایش شمار مسلمانان در لبنان، حضور نیم میلیون پناهنده مسلمان فلسطینی در لبنان و پناهنده شدن بیش از یک میلیون مسلمان سوری به لبنان بویژه پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه.

  • حضور قانونی و رسمی عوامل حزب الله به عنوان نمایندگان شیعیان در پارلمان لبنان (مجلس النواب اللبنانی).

  • در دست داشتن مقام دائمی ریاست مجلس النواب اللبنانی از سوی یک نماینده شیعه بر پایه قانون اساسی لبنان.

  • سیاست های اشتباه اسرائیل در برخورد با دولت های عربی خاورمیانه به بهانه برقراری امنیت اسرائیل.

  • کمک های مادی ومعنوی جمهوری اسلامی به حزب الله لبنان و ساخت و ساز های رفاهی برای شیعیان جنوب این کشور.

  • جذابیّت ایدئولوژی حزب الله مبنی بر« نابودی آثار امپریالیسم غربی در لبنان و مجازات نیرو های فالانژ دست نشانده اسرائیل از سویی و سیاست های برتری جویانه عربستان سعودی و جریان وهابیّت از سوی دیگر» توانسته است بر شماری از ملی گرایان مسلمان لبنانی در میان نیروهای مسلح تحقیر شده این کشور تاًثیر گذار باشد و به همین دلیل حزب الله از پشتیبانی مؤثر شماری از نظامیان مسلمان و حتی غیر مسلمان لبنان و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور برخوردار می باشد.

امروز حزب الله با کسب تجربیات نظامی-اطلاعاتی از درگیری های گذشته با اسرائیل و شرکت فعال در کنار نیرو های زبده روسی، ایرانی و سوری در جنگ شش ساله سوریه به یک ارتش منطقه ای تبدیل شده است، بطوریکه ارزش جنگی نیرو های حزب الله لبنان هم اکنون برتر از برخی ارتش های منظم کشور های عربی خاورمیانه می باشد. این مسئله موجب نگرانی اسرائیل شده است بطوریکه این بار اسرائیل برای رویارویی احتمالی با حزب الله نیرو های خود را برای یک جنگ در سرزمین اسرائیل آماده می کند.

تخمین زده می شود که استعداد نیروی نظامی حزب الله لبنان هم اکنون بالغ بر هشت تا ده هزار تن می باشد، این نیرو از سوی جمهوری اسلامی مجهز به سلاح های پیشرفته و موشک های کوتاهبرد و میانبرد شده است و می تواند همه نقاط اسرائیل را در تیررس سلاح موشک های خود قرار دهد.

نیروی حزب الله لبنان به عنوان مستشار نظامی به آموزش نیرو های شیعه وابسته به جمهوری اسلامی درعراق، یمن و حتی بحرین مشغول می باشد.

حزب الله لبنان دیگر تنها یک نهاد سیاسی- نظامی نیست بلکه به عنوان یک تفکر ملی – مذهبی و ضد خارجی در لبنان مطرح می باشد و بی شک پس از پایان جنگ داخلی سوریه، نیروی نظامی و با تجربه حزب الله می تواند در ارتش لبنان ادغام شود.

چند ماه پیش نیروی شیعه عراقی وابسته به جمهوری اسلامی ( الحشد الشعبی) در نیرو های مسلح عراق ادغام شد. ادغام نیروی نظامی حزب الله در ارتش لبنان موجبات نگرانی دائمی اسرائیل را فراهم خواهد آورد و بر تقویت مواضع جمهوری اسلامی در لبنان و منطقه خواهد افزود.

ژنرال میشل عون رئیس جمهور لبنان در دفاع از حزب الله گفت: « سلاح حزب الله با مشروعیت دولت لبنان تناقض ندارد و این سلاح بخش اصلی و اساسی دفاع از لبنان است. ژنرال میشل عون افزود؛ سلاح حزب الله مکمل نیرو های مسلح لبنان است که به اندازه کافی نیرومند نیستند».

شانزدهم مارس 2017