حجت الاسلام درایتی: مردم از انتخابات برای انتقاد به ممنوع‌التصویری خاتمی استفاده کردند

0
226

مصطفی درایتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، تحلیل رای مردم ایران به ویژه تهران را دشوار ارزیابی کرد و گفت: این انتخابات ناشی از مقدماتی بود که در این سال‌ها فراهم شده بود تا چنین نتیجه‌ای از آن حاصل شود.

وی در توضیح مقدماتی که منتج به پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر شد، اظهار داشت: یکی از این مقدمات رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای انتخابات از سوی شورای نگهبان بود. رد صلاحیت افراد سرشناس مورد اعتماد مردم در رای مردم تهران بی‌تاثیر نبود. از سویی مساله مجلس خبرگان و رفتاری که با سیدحسن خمینی شد نیز مساله را برای مردم برجسته‌تر و بغرنج‌تر کرد و کمک کرد که شکل رای دادن در تهران تعییر کند.

وی در ادامه اظهار داشت: مردم در این مرحله از انتخابات تصور داشتند که باید در همین محدوده‌ای که دارند، کاری انجام دهند و تغییراتی ایجاد کنند. اتفاقی که در سال 92 با انتخاب حسن روحانی افتاد و مساله برجام که به سرانجام رسیده بود، سبب شد مردم به استمرار این روند علاقه نشان دهند.

او تاکید کرد: مردم تهران بیشتر از سایر نقاط کشور با مسائل سیاسی این چنینی در ارتباط هستند و همین امر موجبات افزایش مشارکت سیاسی آنها را در این وضعیت فراهم می‌کند و لزوم ایجاد تغییراتی هر چند اندک و حتی با دستانی بسته را در اذهان آنها افزایش می‌‌دهد. این الزامات در نوع رفتار مردم تهران موثر بود.

درایتی یکی دیگر از مقدمات نحوه انتخاب مردم تهران را نوع رفتاری که با سید محمد خاتمی انجام شد و  ممنوع‌التصوری وی تفسیر کرد و گفت: اینکه این رفتارها در این دوره شدت پیدا کرد، باعث شد مردم تهران به این نتیجه برسند که حتی اگر به صورت کامل و ایجابی نمی‌توانند به کسانی که مدنظرشان است، رای دهند حداقل با رای خود به نوعی رفتار و اندیشه بخشی از حاکمیت را نقد کنند و به این ترتیب اندیشه و تصوری که نسبت به آینده کشور دارند را نشان دهند.

وی اضافه کرد: با کنار هم قرار دادن این شرایط رفتار انتخاباتی مردم به ویژه مردم تهران معنای خاصی پیدا می‌کند که به نظر من بسیار گویا و روشن است به گونه‌ای که رفتار برخی از افراد که در داخل حاکمیت عمل می‌کردند به نوعی در ترازوی ارزیابی مردم قرار گرفت و معلوم شد که آیا عملکرد و رفتار آنها نزد مردم صحیح بوده یا خیر.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران در خصوص مساله ممنوع‌التصویری خاتمی ابراز کرد: برخی رفتارها به طور کلی در جامعه چه بین مردم و چه بین نخبگان غیر قابل قبول است. رفتاری که نسبت به آقای خاتمی صورت گرفت از ابتدا با عکس‌العمل‌های متفاوتی رو به رو شد. حتی از دورن حاکمیت و در جناح اصولگرا نیز با انتقاداتی مواجه و برای آنها نیز چنین رفتاری توجیه‌پذیر نبود که با شخصیتی که مورد علاقه مردم بود بدون هیچ گونه ضابطه و استناد قانونی چنین رفتارهای ناشایستی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد:این مساله به هر شکلی با عکس‌العمل مردم رو به رو شد و دیدیم که این عکس‌العمل در انتخابات که به نوعی تنها راه اظهار نظر مردم است، خودش را نشان داد.