جیسون رضائیان به جاسوسی متهم شد

0
524

جیسون رضائیان، مسئول دفتر روزنامه واشینگتن‌پست در ایران، که از نه ماه پیش تاکنون در زندان به سر می‌برد، به “جاسوسی” متهم شده است؛ امری که می‌تواند تنشی تازه در روابط تهران و واشینگتن ایجاد کند. لیلا احسن، وکیل مدافع جیسون رضائیان به خبرگزاری فرانسه گفته که موکلش همچنین به همکاری با دولت‌های متخاصم و انتقال اطلاعات طبقه بندی شده اقتصادی به سی آی ای، متهم شده است.
این وکیل دادگستری ادامه داده که جیسون رضائیان یک روزنامه‌نگار است و ماهیت کار روزنامه‌نگاری دسترسی به اطلاعات و انتشار آنهاست.

وی که دیروز دوشنبه توانسته بود برای اولین بار با موکلش از زمانی که پرونده‌اش را در ماه مارس گذشته به دست گرفته ملاقات کند، تأکید کرده که رضائیان دسترسی مستقیم یا غیرمستقیم به اطلاعات محرمانه نداشته است.

خانم احسن همچنین در گفت و گو با رسانه های درون مرزی، از صدور کیفرخواست برای جیسون رضائیان خبر داده و اضافه کرده که نوشتن نامه به اوباما رئیس جمهور آمریکا و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از دیگر اتهامات این خبرنگار است.

مارتین بارون، سردبیر روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست بلافاصله اتهاماتی را که از سوی حکومت ایران به  رضائیان وارد شده “پوچ و نفرت انگیز” خواند.

همچنین کاخ سفید، با اعلام این که هنوز تأیید این اتهامات را دریافت نکرده، چنین اتهاماتی را پوچ دانست و خواستار آزادی فوری این خبرنگار ایرانی-آمریکایی شد.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان؛ جیسون ۳۸ ساله به همراه همسرش یگانه صالحی، که برای روزنامه اماراتی «نشنال» کار می‌کرد، به همراه یک زوج عکاس-خبرنگار ایرانی-آمریکایی، در آخرین روز تیر ماه سال جاری بازداشت شدند. تاکنون همگی آنها به غیر از جیسون آزاد شده‌اند. به گفته روزنامه نشنال اجازه فعالیت خبری خانم صالحی توسط مقات ایران لغو شده است.

ایران تابعیت آمریکایی و یا کشور دیگر شهروندان ایرانی را به رسمیت نمی‌شناسد، و پرونده آنها را مانند شهروندان ایرانی مورد بررسی قرار می‌دهد.