جو بایدن: در صورت اجرای دقیق برجام توسط جمهوری اسلامی به آن ملحق می‌شویم

0
37

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، می‌گوید اگر رژیم جمهوری اسلامی به اجرای دقیق توافق هسته‌ای بازگردد، آمریکا نیز به عنوان نقطه‌‌ای برای شروع مذاکرات بعدی، برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی، به آن ملحق می‌شود.

توماس فریدمن، از ستون‌نویسان نیویورک تایمز، در مقاله ای در بخش نظرات این روزنامه که روز چهارشنبه ۱۲ آذر منتشرشد، به گفت‌وگوی یک ساعته تلفنی خود با جو بایدن در باره طیف گسترده ای از موضوعات پرداخته است.

او در بخش مربوط به رژیم جمهوری اسلامی می نویسد: «دیدگاه جو بایدن و تیم امنیت ملی او این است که پس از اجرای کامل توافق‌ هسته‌ای توسط دوطرف و در زمانی کوتاه، مذاکراتی برای طولانی‌تر کردن زمان محدودیت‌های هسته‌ای که ممکن است به ساخت یک بمب منتهی شود، انجام شود.»

به نوشته فریدمن، مدت زمان این محدودیت‌ها در اصل، ۱۵ سال بوده است.

توماس فریدمن در ادامه می نویسد: «همچنین برنامه این است که فعالیت‌های بدخوهانه رژیم جمهوری اسلامی در منطقه از راه نیروهای نیابتی‌اش در لبنان، عراق، سوریه، و یمن مورد بحث قرار گیرد. از دید آنها تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران تهدیدی مستقیم علیه امنیت ملی ایالات متحده و نظام جهانی کنترل تسلیحات هسته‌ای، یعنی پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای، به شمار می‌رود. 

آقای بایدن در این باره گفت: «ببینید، حرف‌های زیادی درباره موشک‌های دقیق و همه موارد دیگری که منطقه را بی‌ثبات می‌کنند، زده می‌شود.» اما واقعیت این است که «بهترین راه برای دستیابی به ثبات در منطقه» رسیدگی «به برنامه هسته‌ای» است. 

وی افزود، اگر رژیم جمهوری اسلامی به یک بمب هسته‌ای دست پیدا کند، فشار زیادی به سعودی‌ها، ترکیه، مصر، و دیگران وارد خواهد آمد تا آنها نیز سلاح هسته‌ای خودشان را به دست آورند. «و آخرین چیزی که در آن بخش از جهان می‌خواهیم، افزایش توانایی هسته‌ای است.» 

صدای آمریکا نوشت؛ آقای بایدن سپس گفت: «ما، با رایزنی با متحدان و شرکایمان، درگیر مذاکرات و توافق‌نامه‌های بعدی برای شدیدتر کردن و طولانی‌تر کردن محدودیت‌های هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی و همچنین رسیدگی به برنامه موشکی [رژیم جمهوری اسلامی] خواهیم شد.» وی افزود که ایالات متحده همیشه این گزینه را دارد که در صورت لزوم تحریم‌ها را بازگرداند، و رژیم جمهوری اسلامی این را می‌داند.