جواب جمهوری اسلامی هیچ کمکی به احیای برجام نمی کند

0
370

پس از آن کاخ سفید اعلام داشت که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده بدون در‌نظر گرفتن منافع امنیتی واشینگتن، هیچ‌ توافقی را با جمهوری اسلامی امضا نخواهد کرد، وزارت خارجه آمریکا نیز سه‌شنبه 15 شهریور تاکید کرد که پاسخ جمهوری اسلامی به پیش‌نویس پیشنهادی برای بازگشت به توافق هسته‌ای، کمکی به دست‌یابی به توافق نمی‌کند.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا چه با حصول توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی یا بدون آن برای رویارویی با همه سناریوهای احتمالی آمادگی لازم را دارد.

مقامات کاخ سفید نیز اعلام داشتند:«همان‌طور که به صراحت در مواضع خود بیان کرده‌ایم، می‌خواهیم از این اطمینان حاصل کنیم که جمهوری اسلامی هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت و این هدف اصلی ما است».

از سویی دولت جمهوری اسلامی سه‌شنبه از زبان علی بهادری جهرمی، سخنگوی خود مجددا خواستار حصول تضمین‌هایی قابل‌اطمینان و رفع همیشگی تحریم‌هایی شد که با خروج آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ از برجام در سال 2018 علیه این کشور اعمال و پس از آن در قالب فشارهای حداکثری تشدید شده است.

العربیه نوشت؛ این موضع ایالات متحده در واکنش به پاسخ جمهوری اسلامی درباره پیش‌نویس پیشنهادی برای احیای توافق هسته‌ای برجام در حالی بیان می‌شود که پیش از آن جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در رابطه با رویکرد کنونی جمهوری اسلامی در قبال تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدگی به پرونده هسته‌ای جنجال‌برانگیز این کشور ابراز ناامیدی کرده است.