جنجال ادامه‌دار بایکوت اسکار

0
196
در ادامه بالاگرفتن اعتراض‌ها نسبت به غیبت هر گونه غیرسفیدپوست در میان نامزدهای جوایز اسکار، بازیگرانی از جمله شارلوت رمپلینگ و مایکل کین نظر متفاوتی با معترضان ابراز کرده اند.
شارلوت رمپلینگ، هنرپیشه بریتانیایی و بازیگر فیلم ” ۴۵ سال”، که نامزد جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول برای بازی در همین فیلم شده است، در پاسخ به سوال مجری رادیو فرانسوی یوروپ ۱ که آیا خشم کسانی نظیر اسپایک لی را که خواهان بایکوت مراسم اسکار شده اند، درک می کند، گفته است: “نه، من طور دیگری فکر می کنم. به نظرم این نژادپرستی علیه سفیدپوست‌هاست.”
در روزهای پس از اعلام نامزدهای جوایز اسکار، چهره های سرشناسی از جمله جورج کلونی، داستین هافمن و اسپایک لی از عدم تنوع در فهرست نامزدها انتقاد کرده اند و برخی از آنها از جمله ویل اسمیت و همسرش جادا پینکت اسمیت گفته اند که در مراسم اسکار شرکت نخواهند کرد.
شارلوت رمپلینگ در ادامه گفته است: “ما هیچ وقت نمی فهمیم واقعا تبعیض بوده است یا نه. ولی شاید به خاطر این باشد که هیچ بازیگر سیاهپوستی شایسته نامزدشدن نبوده است.”
رمپلینگ گفته است: “چرا آدم ها را طبقه بندی کنیم؟ ما اکنون در کشوری زندگی می کنیم که همه آدم ها کم و بیش پذیرفته‌شده اند.”
مایکل کین، هنرپیشه انگلیسی، هم از بازیگران سیاهپوست خواسته است که بردبار باشند.
او در گفت و گو با برنامه تودی رادیو ۴ بی بی سی گفته است: “بازیگر سیاهپوست کم نیست.
نمی شود به خاطر سیاهپوست بودن به یک بازیگر رای داد. نمی شود گفت ‘من می خواهم به او رای بدهم؛ زیاد خوب نیست ولی سیاهپوست است، به او رای می دهم’.”
او گفته است: “باید بازی خوبی داشته باشید. بازی ادریس البا را دیدم. به نظرم فوق العاده آمد. [اگر بازی ها خوب باشد] قطعا اتفاق خواهد افتاد. من سال ها طول کشید تا اسکار گرفتم. سال ها.”
امسال برای دومین سال پیاپی هیچ بازیگر سیاهپوست یا اقلیت نژادی دیگری در میان چهار رشته بازیگری اسکار نامزد نشده است.
امروز چهره‌های تازه ای از جمله ویولا دیویس، ریس ویدرسپون، مارک روفالو به جمع منتقدان نظام رای گیری آکادمی علوم و هنرهای سینمایی پیوستند.
ویل آی ام، خواننده و بازیگر سیاهپوست، گفته است که می توان آکادمی سینمایی دیگری برای اقلیت ها تاسیس کرد.
ویولا دیویس، بازیگر سیاهپوست که تاکنون دو بار نامزد اسکار شده است، نیز گفته است:‌ “مشکل، اسکار نیست. اسکار عارضه و نشانه مشکل بسیار بزرگ تری است و آن مشکل،‌ نظام فیلمسازی هالیوود است.”
او گفته است که باید فیلم های بیشتری ساخته شود که در آنها بازیگران سیاهپوست، آسیایی و سایر اقلیت های قومی نقش ایفا کنند.
به پارسال، ویولا دیویس نخستین بازیگر سیاهپوستی بود که جایزه بهترین بازیگر زن در یک سریال درام تلویزیونی را دریافت کرد.
ریس ویدرسپون، بازیگر آمریکایی، نیز در صفحه فیسبوک خود نوشته است: “خیلی ناامید شدم که بعضی از بهترین فیلم ها، فیلمسازها و بازیگری ها دیده نشدند.”
او گفته است که دوست دارد شاهد نظام عضویت و رای گیری متنوع تری در اسکار باشد.
تایریس گیبسون، هنرپیشه، و فیفتی سنتز، رپر آمریکایی، نیز از کریس راک، کمدین سیاهپوست، خواسته اند که مجری‌گری مراسم اسکار را نپذیرد.
هر سال ۶۳۰۰ عضو آکادمی که از میان اعضای فعال در صنعت سینما انتخاب می‌شوند، درباره نامزدهای جوایز اسکار رای می دهند.
به گزارش بی بی سی؛ شریل بون ایزاکز، رئیس آکادمی، در بیانیه ای نوشته است که طی چهار سال گذشته در شرایط عضویت در آکادمی تغییراتی داده شده است تا تنوع کافی در میان اعضا تضمین شود، “ولی این تغییرات سرعت کافی نداشته است.”
مراسم اسکار شامگاه یکشنبه ۲۸ فوریه در لس آنجلس برگزار خواهد شد.
www.sheramag.com