جمهوری اسلامی کنترل دانشگاه‌ها را از دست داده است

0
140

به اسناد رد و بدل‌شده میان نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دست یافته که نشان می‌دهد رهبران جمهوری اسلامی بر این باورند که کنترل دانشگاه‌ها را از دست داده‌اند.

این اسناد رهبران دانشجویی را به عنوان «الهام‌بخش اعتراضات» نشان می‌دهد. در این اسناد جزئیات چندین رهبر دانشجویی آمده است، که دیلی میل برای محافظت از آنها هویت‌شان را آشکار نکرده است، ولی می‌گوید اسناد نشان می‌دهد که «مقاومت دانشجویی» بیش از آنچه به نظر می‌رسد «سازماندهی‌شده» است.

اقدامات گروه‌های مقاومتی دانشجویان، با شروع انقلاب ایران حدود چهار ماه پیش در مقیاس کوچک آغاز شد، و شامل پاره کردن پوسترهای رهبران رژیم و فرماندهان سپاه پاسداران و شعارنویسی علیه حکومت در کوچه و خیابان‌ها می‌شد.

با این حال، به گفته دیلی میل، فعالیت‌های این گروه‌های دانشجویی گسترده‌تر شده و اهداف بزرگ‌تری را مورد هدف قرار می‌دهند، و از سلاح‌های دست‌ساز مانند کوکتل مولوتف یا مواد منفجره برای آزار و اذیت نیروهای امنیتی استفاده می‌کنند.

به گفته این روزنامه، دانشجویان و دانشگاه‌ها، مثل انقلاب سال 1357 که منجر به سرنگونی محمدرضا شاه و فروپاشی نظام پهلوی شد، امروز نیز یکی از عوامل پیشرو انقلاب جاری در ایران هستند.

العربیه به نقل از روزنامه بریتانیایی دیلی میل نوشت؛ بسیاری از دانشجویان خواستار جدایی کامل دین و دولت هستند، و می‌خواهند روحانیون شیعه که از ابتدای انقلاب قبلی در ایران بر مسند قدرت قرار گرفته‌اند، قدرت را رها کنند و به مشاغل مذهبی خود بازگردند.

دانشجویان انقلابی ایرانی به دیلی میل گفته‌اند که دانشگاه‌ها در خط مقدم انقلاب هستند، و هیچ‌گونه دیکتاتوری، «چه شاه چه رهبر»، نمی‌خواهند. آنها افزوده‌اند در خط مقدم قیام خواهند ماند تا آزادی خود را پس بگیرند، و سرنوشت خود را با دستان خود بنویسند.

به گفته آنها: «خامنه‌ای رهبر ما نیست. رهبر واقعی ایران مردم ایران هستند، و تنها چیزی که مردم ایران می‌خواهند این است که جمهوری اسلامی سرنگون شود.»