جمهوری اسلامی و واکنش به سخنان اولاف شولتس، صدراعظم آلمان

0
86

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اظهارات و موضع اخیر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در واکنش به اعتراضات در شهرهای ایران را  «تحریک آمیز و غیردیپلماتیک» و مداخله در امور حکومت جمهوری اسلامی دانست.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه گفت: «اراده جمهوری اسلامی در مبانی بنیادین حقوق بشر از جمله کرامت انسانی، مقابله با زور و دفاع از مظلوم همواره مبتنی بر اصل مسئولیت پذیری بوده» است.

وی افزود برعکس، این آلمان است که از مسئولیت بین‌المللی خود در احترام به حق حاکمیت کشورها فرار می‌کند و به« گروه های تروریستی و تجزیه طلب معاند جمهوری اسلامی» پناه می‌دهد.

آقای کنعانی همچنین گفت که «مطالبات حقوق بشری جمهوری اسلامی از مقامات آلمان فهرست بلندی است. لذا این آلمان است که باید مسئولانه نسبت به گذشته شفاف سازی کند. »
آقای شولتس در پست ویدئویی خود می‌گوید: «ما می‌خواهیم تا بر فشار به سپاه پاسداران و رهبران سیاسی [جمهوری اسلامی] بیافزاییم».

یورونیوز نوشت؛ اولاف شولتس در پیامی ویدئوی و در اظهاراتی تندتر از گذشته خطاب به دولت جمهوری اسلامی گفت:«چگونه دولتی هستید اگر به شهروندان خود تیراندازی می‌کنید. آنهایی که چنین می‌کنند باید انتظار مقابله ما با آن را داشته باشند.»

وی در این پیام با بیان این که «ما می‌خواهیم تا بر فشار به سپاه پاسداران و رهبران سیاسی [جمهوری اسلامی] بیافزاییم» افزود که دولتش از اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی حمایت می‌کند.