جمهوری اسلامی و موضوع حمله به مراکز و پایگاه‌های آمریکا در خاورمیانه

0
282

محافل امنیتی و اطلاعاتی آمریکا از احتمال حمله گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی به پایگاه‌های نظامی و دفاتر خود در خاورمیانه ابراز نگرانی کرده‌اند. نگرانی عمدتا پیرامون حمله به مراکز آمریکا در عراق و سوریه دور می‌زند.

منابع امنیتی آمریکا ظرف روزهای گذشته اطلاعاتی درباره برنامه‌های احتمالی جمهوری اسلامی برای حمله به پایگاه‌ها و مراکز نظامی خود در خاورمیانه به دست آورد‌ه‌اند. سه مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفته‌اند که به نظر می‌رسد ایران مایل است با بهره گرفتن از گروه‌ها و سازمان‌های شبه‌نظامی وابسته به خود اقدام به چنین حملاتی کند.

خبرگزاری “سی‌ان‌ان” در گزارشی که روز جمعه ۶ مهر (۲۸ سپتامبر) از واشنگتن منتشر کرده،  از نگرانی مقامات آمریکا نسبت به احتمال حمله به پایگاه‌ها، مراکز و دفاتر خود در خاورمیانه خبر داده است.

بر اساس این گزارش، مراکز و پایگا‌ه‌های آمریکا در سوریه بیش از دیگر نقاط خاورمیانه در معرض خطر چنین حملاتی قرار دارند.

این منابع به خبرنگاران گفته‌اند که اطلاعات به دست آمده نگران کننده هستند و سازمان‌های امنیتی آمریکا با دقت مشغول گردآوری اطلاعات است.

موشک‌های بالستیک ساخت جمهوری اسلامی

خبرگزاری یاد شده در ادامه گزارش خود می‌نویسد که جمهوری اسلامی تجهیزات نظامی و از جمله موشک‌های بالستیک در اختیار سازمان‌ها و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به خود در منطقه و از جمله سوریه قرار می‌دهد.

این منابع وابسته به وزارت دفاع آمریکا گفته‌اند که پس از حمله به رژه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در اهواز، مقامات جمهوری اسلامی آمریکا و برخی از کشورهای منطقه را مسئول آن اعلام کرده و تهدید به انتقام نموده‌اند.

افزون بر آن سخنان تند جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز واکنش‌های تند مقامات جمهوری اسلامی را در پی داشته است. از آن جمله است اظهارات آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی، در خطبه‌های نماز جمعه روز ۶ مهر (۲۸ سپتامبر).

خطیب موقت نماز جمعه تهران آشکارا از آمریکا نام برده بود و گفته بود که اگر آمریکا “دست از پا خطا کند”، پایگاه‌هایش در اطراف ایران امنیت نخواهند داشت.

نظارت امنیتی

آمریکا اعلام کرده است که سازمان‌های امنیتی این کشور از طریق ماهواره‌ها و امکانات دیگر ارتباطات مسئولان نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی را با دقت دنبال می‌کنند.

آن‌ها در عین حال تصریح کرده‌اند که استفاده از گروه‌های شبه‌نظامی برای حمله به دفاتر و مراکز نظامی و اقتصادی آمریکا در خاورمیانه کار ردیابی امنیتی را دشوار می‌کند. از همین رو، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگوی اخیر خود با شبکه خبری “سی‌ان‌ان” گفته است که اگر ایران از شبه‌نظامیان وابسته به خود در خاورمیانه برای حمله کردن به مراکز آمریکا و متحدانش در منطقه بهره گیرد، باید مطمئن باشد که آمریکا کسانی را مسئول می‌داند که این نیروها را آموزش داده و تسلیح می‌کنند.

پمپئو گفته است که اگر حمله‌ای به مراکز و دفاتر آمریکا در خاورمیانه روی دهد، «ما مستقیما سراغ منبع اصلی می‌رویم.»

به گزارش دویچه وله؛ اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملاتی بود که اوایل ماه جاری به دفاتر دیپلماتیک آمریکا در بغداد و بصره صورت گرفته بود. شبه‌نظامیان موشک‌هایی به اطراف دفاتر آمریکا در بغداد و بصره شلیک کرده بودند. پمپئو پس  از این حملات گفته بود که آمریکا جمهوری اسلامی را مسئول حملات شبه‌نظامیان شیعه در عراق می‌داند.