جمهوری اسلامی و ساخت تونل‌های جدید در نطنز

0
226

روز پنج‌شنبه، 26 خرداد، دز گزارش عنوان شد که مقامات ایالات متحده و اسرائیل درباره اهداف‌ جمهوری اسلامی از ساخت این تونل‌ها اختلاف نظر دارند.

بنا بر این گزارش، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در سال گذشته برنامه‌های جمهوری اسلامی در حفاری شبکه‌ای از تونل‌های عظیم در قسمت جنوبی سایت نطنز را رصد کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه با تکمیل این تونل‌ها، جمهوری اسلامی می‌کوشد سایت اصلی غنی‌سازی اورانیوم خود را به دل زمین در اعماق کوه منتقل کند تا از حملات احتمالی در امان باشد.

مقامات اسرائیل به نیویورک‌ تایمز گفته‌اند، ساخت سایت جدید نطنز همزمان با کشته‌شدن محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی، کلید خورد.

همزمان مقامات آمریکا به این روزنامه گفته‌اند که سخن اسرائیل را در خصوص تجهیزات جدید نطنز رد نمی‌کنند اما قطعیتی درباره آن وجود ندارد.

العربیه به نقل از نیویورک تایمز نوشت؛ مقامات آمریکایی گفته‌اند تصمیم جمهوری اسلامی در ساخت این تونل‌ها در سایت نطنز، واشینگتن را نگران نمی‌کند چراکه ایران به سال‌ها زمان تا تکمیل این تونل‌ها نیاز دارد.

آنها بر این باورند که زیرزمینی شدن پروژه غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی نقشی در سرعت برنامه هسته‌ای این کشور ندارد و جمهوری اسلامی پیشاپیش به توانمندی قابل توجهی دست پیدا کرده است.

جمهوری اسلامی اخیرا با انتشار پاسخ رسمی خود به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، اسرائیل را متهم کرد که آلودگی‌های مورد سوال آژانس ممکن است در اثر خرابکاری‌های آن کشور باشد.

سایت نطنز در سال‌های اخیر هدف انفجار و خرابکاری‌های متعدد منتسب به اسرائیل بوده است.