جمهوری اسلامی و اروپا در انتظار موافقت ترامپ با اعطای ١۵ میلیارد دلار اعتبار به جمهوری اسلامی هستند

0
167

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حکومت جمهوری اسلامی موافقت خود را با اجرای کامل برجام در ازای دریافت یک خط اعتباری به ارزش تقریبی پانزده میلیارد دلار اعلام کرده است. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی، در گفتگو با ایرنا و دیگر رسانه های جمهوری اسلامی گفته است که این کشور حاضر است توافق اتمی سال ۲۰١۵ موسوم به برجام را کاملاً اجرا کند مشروط به اینکه بتواند بدون مانع نفت خود را بفروشد و پول آن را نیز دریافت کند.

عباس عراقچی سپس گفته است که پیشنهاد دولت فرانسه مبنی بر اعطای یک خط اعتباری به ارزش پانزده میلیارد دلار به جمهوری اسلامی در ازای اجرای کامل برجام مورد قبول این کشور است. عراقچی تصریح کرده است : “از نظر جمهوری اسلامی صورت مسئله کاملاً روشن است. [یعنی] اینکه اروپایی ها نفت از جمهوری اسلامی را می خرند یا پیش خرید می کنند یا خط اعتباری می‌دهند. [این را] خودشان می دانند با آمریکا. از نظر ما بازگشت به اجرای کامل برجام منوط به دریافت پانزده میلیارد دلار برای یک دورۀ چهار ماهه است. در غیر این صورت روند کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ادامه خواهد یافت.”

پانزده میلیارد دلار معادل یک چهارم نفت صادراتی جمهوری اسلامی در سال ٢٠۱٧ است. یک منبع دیپلماتیک در فرانسه گفته است که این مبلغ در ازای فروش آتی نفت جمهوری اسلامی به این کشور در قالب یک خط اعتباری داده می شود.

علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، روز چهارشنبه سیزدهم شهریور ماه گفت : “همچنان منتظر هستیم تا وعده خرید نفت ازجمهوری اسلامی و پولی که در ازای این خرید در اختیار جمهوری اسلامی قرار می گیرد، متحقق شود.” ربیعی همچنین گفت که “فرانسوی ها برای اخذ مجوز به آمریکا رفته اند.”

حسن روحانی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی، وز سه شنبه دوازدهم شهریور در مجلس شورای اسلامی خطاب به کشورهای اروپایی گفته بود : “نفت ما را نقد یا نسیه بخرید” تا جمهوری اسلامی نیز متقابلاً کاهش تعهدات خود را به برجام متوقف کند. او در عین حال تهدید کرده بود که در فقدان یک پاسخ رضایت بخش از سوی کشورهای اروپایی به درخواست جمهوری اسلامی، حکومت جمهوری اسلامی از پنجشنبه چهاردهم شهریور ماه سومین مرحله از کاهش تعهدات خود را نسبت به برجام به اجرا خواهد گذاشت. سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، مجید تخت‌روانچی، نیز در اظهاراتی جداگانه گفته بود که در مرحلۀ جدید ایران می تواند غنی سازی اورانیوم را با غلظت بیست درصد انجام بدهد.

روز چهارشنبه سیزدهم شهریور حسن روحانی گفت که دستیابی فوری به یک راه حل در تعامل با اروپا طی روزهای آینده ناممکن است از همین رو جمهوری اسلامی برای نجات برجام دو ماه دیگر به اروپایی ها فرصت می دهد ضمن اینکه مرحلۀ سوم کاهش تعهدهای خود را به برجام از پنجشنبه به اجرا می گذارد.

اعطای یک خط اعتباری به ارزش پانزده میلیارد دلار به جمهوری اسلامی پیشنهاد فرانسه است که از حمایت کشورهای اروپایی نیز برخوردار است. “برونو لومر”، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه، روز سه شنبه سوم سپتامبر به منظور گفتگو با مقامات واشنگتن در خصوص این طرح عازم آمریکا شد. او پیش از سفر به واشنگتن هشدار داد که کاهش دوبارۀ تعهدات جمهوری اسلامی به برجام می تواند جلب موافقت آمریکا را دشوار سازد.

در این حال، شبکه تلویزیون انگلیسی زبان حکومت جمهوری اسلامی، “پرس تی وی”، گفته است که فرانسه نتوانسته موافقت واشنگتن را با اعطای یک خط اعتباری به جمهوری اسلامی جلب کند.

به گزارش رادیوفرانسه؛ اگر چه رئیس جمهوری آمریکا تلویحاً موافقت خود را با طرح دولت فرانسه مبنی بر اعطای یک خط اعتباری به تهران اعلام کرده بود، اما، اندکی بعد مشاوران رئیس جمهوری آمریکا تأکید کردند که موافقت با این طرح مشروط به دستیابی به یک توافق جدید با جمهوری اسلامی است. دولت فرانسه نیز طرح خود را به انجام مذاکرات جدید با تهران دربارۀ مسائل منطقه و امنیت آن به ویژه پس از پایان برجام در سال ۲۰٢۵ مشروط کرده است  .