جمهوری اسلامی محمولۀ نفت کشتی “آدریان دریا ا” ‌ را روی دریا فروخت؛ هویت خریدار معلوم نیست

0
156

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی در نشست خبری خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی محمولۀ کشتی “آدریان دریا ا” را فروخته است. برخی سایت‌های جمهوری اسلامی نوشته‌اند که محمولۀ نفت و کشتی “یکجا” فروخته شده است. اما قبلاً گفته شده بود که کشتی به روسیه تعلق دارد.

این نفت‌کش جمهوری اسلامی با ١‚۲ میلیون بشکه نفت که مدت ۵ هفته در آب‌های جبل الطارق توقیف شده بود، سرانجام در روز ١۸ اوت گذشته آب‌های جبل الطارق را به سوی مقصدی نامعلوم در دریای مدیترانه ترک کرد. آخرین تلاش های واشنگتن برای ادامه توقیف این کشتی در جبل الطارق ناکام ماند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی در نشست خبری روز ۴ شهریور/ ۲۶ اوت در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد مقصد “آدریان دریا ا” گفت: “مقصد را صاحب نفت مشخص می‌کند. کسی که نفت را خریده مقصد را تعیین می‌کند و با ما چِک نمی‌کند”… او افزود: “ما مطمئن هستیم که صاحب کشتی، کشتی خود را به جایی که باید برساند، خواهد رساند و ما از مقصد نهایی اطلاعی نداریم”.

به گفتۀ خبرنگاران قبلاً شایع شده بود که کشتی به سمت قطر می‌رود.

نفت‌کش یا نفت؟

ربیعی پاسخ روشنی به پرسش‌های خبرنگاران در مورد هویت “صاحب کشتی” نداد. او فقط گفت: “وقتی نفت تخلیه شود، کشتی تحویل صاحب آن خواهد شد”. قبلاً گفته شده بود که کشتی “آدریان دریا ا”  متعلق به روسیه و در اجارۀ یک شرکت زیر مجموعه دولت جمهوری اسلامی است. اما سایت روسی “اسپوتنیک” و همچنین برخی سایت‌های جمهوری اسلامی نوشته‌اند که “جمهوری اسلامی، نفتکش گریس را با محموله نفتی آن فروخت”. از توضیحات ربیعی به درستی معلوم نمی‌شود که آیا کشتی نیز مورد معامله‌ای قرار گرفته است یا خیر؟

 علی ربیعی همچنین صبح امروز سیاست‌های آمریکا که تمامی نیروهای خود را بسیج کرده که این کشتی را رصد کرده و کشورها را در این زمینه تهدید می‌کند، سیاستی غلط توصیف کرد و آن را محکوم کرد.

پس از ناکام ماندن خواست واشنگتن برای توقیف محموله نفت‌کش “آدریان دریا ا” ایالات متحده از تمامی کشورهای منطقه دریای مدیترانه خواست که به این کشتی کمک نکنند و این نفت کش را در آب‌ها و بنادر خود راه ندهند. واشینگتن مدعی است که محموله نفت این کشتی جمهوری اسلامی توسط سپاه پاسداران کنترل می شود که از سوی واشینگتن به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می شود.

پس ازآنکه تلاش واشینگتن برای توقیف نفت‌کش “آدریان دریا ا” در جبل الطارق ناکام ماند، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در پیامی توییتری نوشت: «سوخت قاچاقی که توسط آدریان دریا در حال حرکت به سمت ترکیه است، نباید در یک بندر یا دریا تخلیه شود.»

طبق داده ها و اطلاعات ناوبری دریایی موسسه رفینیتیو اِیکون Refinitiv Eikon ، مسیر حرکت “آدریان دریا ا” بندر مرسین در ترکیه ثبت نشده است. این درحالی است که مارین ترافیک MarineTraffic روز شنبه اعلام کرد که “آدریان دریا ا” به سمت بندر مرسین در ترکیه می رود.

رفینیتیو اِیکون روز(دوشنبه) هیچ مقصد دقیقی را برای این نفت‌کش ارائه نکرده است. بر أساس داده های رفینیتیو اِیکون نفت کش “آدریان دریا ا” در حال حاضر در منطقه ای در دریای مدیترانه در جنوب یونان و غرب جزیره کِرت قرار دارد.

به گزارش رادیوفرانسه؛ در همین حال امیر دریادار، حبیب الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش از آمادگی نیروی دریایی ارتش برای اسکورت نفتکش “آدریان دریا ا” خبر داده بود. او در این باره گفته بود: ارتش جمهوری اسلامی و نیروی دریایی آمادگی دارند که اگر توسط مسئولین بالای کشور تشخیص داده بشود، در هر جایی که لازم باشد این کشتی را اسکورت کند. در حال حاضر در خلیج عدن و دریای سرخ هم بالای ۵ تا ۶ هزار کشتی را اسکورت کرده و امنیت آنها را برقرار کرده‌ایم و هرجایی لازم باشد، می‌توانیم کشتی‌ها را اسکورت کنیم.