جمهوری اسلامی غنی سازی با سانتریفوژهای پیشرفته را آغاز کرده است

0
222

خبرگزاری رویترز بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) در گزارشی نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای خود خبر داد که جمهوری اسلامی غنی سازی اورانیوم را در سایت هسته‌ای خود در نظنز با سانتریفیوژهای پیشرفته نوع دوم IR-4‌آغاز کرده است.

رویترز با اشاره به این موضوع که آژانس این گزارش را دوشنبه به کشورهای عضو ارائه داده، نوشت: «روز 15 مارس 2021 (25 اسفند) آژانس تایید کرده که جمهوری اسلامی گازدهی به آبشار 174 عددی از سانتریفیوژهای IR-4 را که پیشتر در سایت غنی سازی اورانیوم نصب کرده بود با گاز هگزا فلوراید اورانیوم آغاز کرده است».

رویترز در این گزارش نوشت که جمهوری اسلامی سال گذشته انتقال سه آبشار از مدل‌های پیشرفته متفاوت سانتریفیوژهای خود را از سایت رو زمینی در نطنز به ساین غنی سازی زیر زمینی منتقل کرده بود.

رویترز نوشت که جمهوری اسلامی پیشتر غنی سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای IR-2m‌را آغاز کرده بود این در حالی است که توافق هسته‌ای تنها به جمهوری اسلامی اجازه می‌داد از سانتریفیوژهای نسل اولی IR-1 برای غنی‌سازی استفاده کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند روز پیش نیز در گزارشی به اعضای این نهاد بین‌المللی نوشته بود: «روز ۷ مارس (17 اسفند)، آژانس اتمی تأیید کرد که… جمهوری اسلامی تزریق UF6 به سومین آبشار شامل  ۱۷۴  دستگاه سانتریفیوژ IR-2m را آغاز کرده است.» 

در ادامه این گزارش آمده است: «چهارمین آبشار سانتریفیوژی نصب شده اما هنوز UF6 طبیعی به آن تزریق نشده است؛ نصب پنجمین آبشار سانتریفیوژهای IR-2m در جریان است و نصب ششمین آبشار سانتریفیوژهای IR-2m هنوز آغاز نشده است.»

«بهروز کمالوندی» سخنگو و معاون رئیس سازمان انرژی اتمی حدود یک ماه پیش گفته بود جمهوری اسلامی در کمتر از سه ماه هزار ماشین سانتریفیوژ IR2m در نطنز نصب خواهد کرد.