جمهوری اسلامی در آستانه پرتاب موشک بالستیک به فضاست

0
235

در حالی که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» به بن‌بست رسیده، به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی طی اقدامی که ایالات متحده آن را «تحریک‌آمیز» خوانده است، برای پرتاب موشک بالستیک به فضا آماده می‌شود.

سه‌شنبه 14 ژوئن، تصاویر ماهواره‌ای که شرکت «فناوری‌های مکسار» برداشته نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی احتمال می‌خواهد از «پایگاه فضایی امام خمینی» در استان سمنان موشکی به فضا پرتاب کند.

سری اول تصاویر مکسار موشکی را نشان می‌دهد که روی وسیله نقلیه در حال حمل به سوی برج پرتاب قرار دارد. تصاویر بعدی که عصر روز سه‌شنبه گرفته شده است، موشک را ایستاده در کنار برج پرتاب و آماده پرتاب نشان می‌دهد.

ایالات متحده این اقدام جمهوری اسلامی را «خطرناک» و «تحریک‌آمیز» خواند. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه در جریان نشستی مطبوعاتی در این باره به خبرنگاران گفت که مسئولیت تشدید تنش‌ها بر عهده جمهوری اسلامی است.

به گفته وی، با وجودی که آمریکا بارها از روش‌های مختلف تلاش به کاهش تنش‌ها با جمهوری اسلامی کرده است، «جمهوری اسلامی پیوسته در حال افزایش تنش است. این جمهوری اسلامی است که مدام اقدام به حرکات تحریک‌انگیز می‌کند.»

العربیه به نقل از آسوشیتدپرس نوشت، ایالات متحده بر این باور است که پرتاب‌های موشکی بالستیک جمهوری اسلامی، که ظاهرا به قصد قرار دادن ماهواره‌ در جو زمین انجام می‌شود، ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی است، و بر این مبنا واشینگتن پیوسته از جمهوری اسلامی خواسته تا هیچ فعالیتی در راستای تولید و استفاده از موشک‌های بالستیک، که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای نیز هستند، انجام ندهد.

ارزیابی تهدید سال 2022 نهادهای امنیتی ایالات متحده که در ماه مارس منتشر شد، در نتیجه‌گیری خود می‌گوید که موشک‌های بالستیک ماهواره‌بر جمهوری اسلامی مدت زمان دستیابی این کشور به موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای اتمی را کاهش می‌دهد، چرا که هر دو موشک از یک فناوری استفاده می‌کنند.