جمهوری اسلامی خواستار تشکیل کمیسیون برجام با حضور نمایندگان ۱+۵ شد

0
226

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه ۲۷ آذر ماه در نامه‌ای به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، خواستار برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام شد.

 محمدجواد ظریف در این نامه با اشاره به آنچه «بدعهدی و اهمال آمریکا» در اجرای تعهدات خود در قبال برجام خواند، خواستار آن شد تا خانم موگرینی اقدامات لازم برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام و نیز کارگروه تحریم‌ها را به منظور رسیدگی به تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله جمهوری اسلامی توسط آمریکا اتخاذ کند.

تصویب تمدید قانون تحریم‌های ۱۰ ساله جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر به موضوع بحث در آمریکا و جمهوری اسلامی تبدیل شده بود. بعد از تصویب این قانون در کنگره، یک سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد به اعتقاد دولت آقای اوباما تصویب این قانون ضروری نبود.

این مصوبه که با رای قاطع تمام سناتورهای حاضر در جلسه رای گیری به تصویب رسید، بدون امضای آقای اوباما تبدیل به قانون شد.

مقامات جمهوری اسلامی اما تصویب این قانون را نقض برجام می دانند. هفته گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری جمهوری اسلامی طی نامه‌ای، وزارت امور خارجه را موظف به پیگیری آنچه که «بدعهدی آمریکا» خواند با استفاده از سازوکارهای پیش بینی شده در برجام کرد.

این در حالیست که مقام‌های دولتی آمریکا تصویب این قانون را مغایر برجام نمی‌دانند.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا دو روز پیش گفت که قانونی شدن تمدید تحریم‌های جمهوری اسلامی، تاثیری بر توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ندارد و این قانون کاملا با تعهدات آمریکا در توافق هسته‌ای موسوم به برجام سازگار است.

جان کری در واکنش به قانونی شدن طرح تحریم‌های جمهوری اسلامی موسوم به ایسا در بیانیه‌ای اعلام کرد تداوم اجرای توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی یک هدف مهم استراتژیک برای آمریکا باقی خواهد ماند.

در بیانیه آقای کری آمده بود: «بدون وجود این قانون نیز ایالات متحده همچنان قادر به آگاهی از هرگونه نقض برجام توسط جمهوری اسلامی و در صورت لزوم بازگرداندن تحریم‌ها بود.»

آقای کری بار دیگر تاکید کرد از نظر دولت تمدید طرح تحریم‌های جمهوری اسلامی غیرضروری بود.

به نوشته آسوشیتدپرس، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت که دولت ایالات متحده از همه اختیاراتش برای بی اثر کردن آن بخش از این تحریم‌ها که در توافق هسته‌ای متوقف شده بود، استفاده می‌کند.

قانون تمدید ده ساله تحریم های جمهوری اسلامی، مصوبه ای است که سال ۱۹۹۶ علیه جمهوری اسلامی و لیبی به خاطر نقش آنها در فعالیت های تروریستی توسط کنگره آمریکا تصویب شد و توسط بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت امضا شد.

این قانون در سال ۲۰۰۶ به ISA یا Iran Sanctions Act تغییر نام داد چون با تعهدات بین المللی لیبی، نام این کشور از قانون حذف شد. از آن زمان قانون تحریم های جمهوری اسلامی بطور مداوم تمدید شده است.

به گزارش صدای آمریکا؛ اعضای کنگره آمریکا تصویب تمدید این قانون را به دلیل رفتار جمهوری اسلامی در منطقه، موضوع حقوق بشر و تروریسم عنوان کردند.