جمهوری اسلامی تجهیزات و مواد غنی سازی اورانیوم را مخفی کرده است

0
217

بر اساس آخرین گزارش هایی که مقامات اطلاعاتی غربی دریافت کرده اند، که جمهوری اسلامی تجهیزات و منابع اصلی برنامه هسته‌ای خود را که می تواند برای تولید سلاح هسته‌ای استفاده شود، از دید بازرسان سازمان ملل مخفی کرده است.

به گزارش روزنامه «تلگراف» بریتانیا، یک مقام ارشد اطلاعاتی غربی گفته « جمهوری اسلامی تلاش دارد ابعاد واقعی برنامه هسته‌ای خود را از دنیای خارج پنهان کند و این خود گواه آن است که جمهوری اسلامی قصد ندارد به تعهدات بین‌المللی خود تحت شرایط برجام عمل کند».

طبق این گزارش، این تجهیزات شامل وسایل پمپاژ، قطعات یدکی سانتریفیوژ و ماشین‌آلات مورد استفاده برای غنی‌سازی اورانیوم و ساخت سلاح است.
علاوه بر این، مقامات جمهوری اسلامی اقدام به ذخیره سازی موادی مانند فیبر کربن در سایتهای سری کرده که می تواند در تولید سانتریفیوژهای پیشرفته مورد استفاده قرار گیرد.

مقامات اطلاعاتی غربی معتقدند موادی که طبق توافق هسته ای «برجام»، جمهوری اسلامی ملزم به اعلام آنها به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، در 75 کانتینر ذخیره شده است.

العربیه نوشت؛ طبق تصاویری که اخیرا توسط ماهواره های اطلاعاتی جمع آوری شده، کانتینرهای حاوی این مواد به طور منظم از سراسر کشور به سایت هایی که توسط سازمان انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی وسپاه پاسداران اداره می شوند، منتقل می شوند و برخی از آنها در مرکز تبدیل اورانیوم در اصفهان ذخیره می شوند.