جمهوری اسلامی به ساخت موشک در سوریه و لبنان برای به‌کارگیری علیه اسرائیل متهم شد

0
202

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه ۶ شهریور/ ٢٨ اوت، جمهوری اسلامی  را متهم کرد که در خاک سوریه و لبنان مراکز تولید موشک تأسیس کرده تا این موشک‌ها پس از تولید، علیه اسرائیل به کار گرفته شود.

نتانیاهو که در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیت‌المقدس سخن می‌گفت، تأکید کرد که جمهوری اسلامی برای رسیدن به هدفش مبنی بر نابودی اسرائیل، سوریه و لبنان را به پایگاه نظامی خود تبدیل کرده است.

نخست وزیر اسرائیل اضافه کرد که این کشور نمی‌پذیرد که جمهوری اسلامی در خاک سوریه و لبنان به تولید موشک بپردازد.
وی همچنین خطاب به گوترش گفت که سازمان ملل متحد نباید به جمهوری اسلامی اجازه چنین کاری دهد.

وزارت امورخارجه اسرائیل، روز یکشنبه ٢٧ اوت، اعلام کرد که این کشور در سفر سه‌روزه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی، مذاکراتی را درباره فعالیت‌های گروه شبه نظامی شیعی حزب‌الله لبنان در جنوب این کشور و در نزدیکی مرز اسرائیل انجام خواهد داد.

سفر گوترش به اسرائیل، اولین سفر او پس از رسیدن به مقام دبیرکلی سازمان ملل متحد است

همچنین این سفر در آستانه رأی‌گیری شورای امنیت این سازمان درباره تمدید حضور نیروهای نظامی سازمان ملل متحد برای برقراری صلح در لبنان است. پیش‌بینی می‌شود که این شورا در روز چهارشنبه به تمدید حضور این نیروها رأی مثبت دهد.

از سال ٢٠٠۶ و پایان جنگ اسرائیل و حزب الله لبنان، نیروهای سازمان ملل موسوم به “کلاه‌آبی‌‌ها” مأمور تضمین آتش‌بس برقرار شده در مرز بین لبنان و اسرائیل هستند. اما اخیرا عملکرد این نیروهای از سوی آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، روز جمعه گذشته، فرمانده نیروهای سازمان ملل در لبنان را به چشم‌پوشی عمدی درباره قاچاق سلاح در جنوب لبنان از سوی حزب الله لبنان متهم کرد.