جمهوری اسلامی به دنبال ایجاد بی ثباتی در اردن

0
375

روزنامه اسرائیل هیوم در مقاله‌ای به بررسی روش‌هایی پرداخته که جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران و نیروهای شبه‌نظامی وابسته به آن از طریق آنها به مداخله در اردن و تلاش برای بی‌ثبات‌سازی این کشور می‌پردازند.

کارشناسان اردنی بر این باورند که جمهوری اسلامی کشورشان را از چهار مسیر عمده تهدید می‌کند. مسیر اول «نفوذ هسته‌های تروریستی» جمهوری اسلامی در اردن است. مسیر دوم «فعال‌سازی سلول‌های تروریستی» است که از قبل در این کشور مستقر شده‌اند.

مسیر سوم، که جمهوری اسلامی ممکن است در آن نقش مستقیم نداشته باشد، پدیده «تروریست‌های تک‌رو» است، که طی آن هواداران اسلامگرایی شیعی جمهوری اسلامی، با الهام گرفتن از عوامل تروریستی این رژیم، تصمیم می‌گیرند «سرخود» عمل کنند. این شامل حملات سایبری مرموز به اردن نیز می‌شود که به برخی «کشورها و سازمان‌ها» نسبت داده شده است.

العربیه به نقل از اسرائیل هیوم می نویسد، مسیر چهارمی که جمهوری اسلامی می‌تواند به اردن ضربه بزند، «قاچاق مواد مخدر» است. اردن در سال های اخیر با افزایش قاچاق مواد مخدر روبرو بوده است. هدف جمهوری اسلامی این است که از طریق سوریه مواد مخدر و تسلیحات به «گروه‌های جنایتکار» درون اردن برساند و بدین‌وسیله این کشور را بی‌ثبات کند.

به گفته کارشناسان اردنی، دولت اردن مساله «اعتیاد دسته‌جمعی» جوانان اردنی را یک «خطر راهبردی» می‌داند. قاچاقچیان سوری پیوسته مقادیر زیادی مواد مخدر به اردن قاچاق می‌کنند. آنها برای این کار حتی از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کنند، به این صورت که پهپادهای پر از مواد مخدر را از سوریه پرواز می‌دهند و آن سوی مرز در خاک اردن فرود می‌آورند.

جمهوری اسلامی دو «هدف اصلی» از بی‌ثبات کردن اردن دارد. یکی از این اهداف، هموار کردن «مسیر قاچاق اسلحه» برای نیروهای تروریستی در کرانه باختری است؛ و دیگری در راستای «جاه‌طلبی‌های امپریالیستی» جمهوری اسلامی برای «کشورگشایی» قرار می‌گیرد.