جمهوری اسلامی بندر جاسک را دروازه قاچاق اسلحه منطقه کرده است

0
243

یک گزارش محرمانه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است، منبع اصلی قاچاق تسلیحات به شبه‌نظامیان حوثی در یمن و دیگر شبه‌نظامیان در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس بندر جاسک ایران توسط جمهوری اسلامی است.

شنبه 8 ژانویه، داده‌های گزارش محرمانه شورای امنیت، که به رویت این روزنامه رسیده‌ است، تأکید می‌کند که جمهوری اسلامی تمام محموله‌های تسلیحاتی ساخت چین و روسیه را از بندر «جاسک» و سپس از طریق دریای عمان برای شبه‌نظامیان حوثی و دیگر نیروهای نیابتی خود در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه ارسال می‌کند.

داده‌های گزارش نشان می‌دهد جمهوری اسلامی از قایق‌ها و کشتی‌های چوبی برای انتقال این سلاح‌ها شامل موشک‌انداز، مسلسل، تفنگ‌های تک‌تیرانداز از بندر جاسک که تحت کنترل ناوگان دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی است، استفاده می‌کند.

العربیه به نقل از وال استریت ژورنال نوشت، شورای امنیت در گزارش خود به دو محموله تسلیحاتی که یکی از آنها سال گذشته توسط ناوگان آمریکایی در دریای عمان رهگیری و توقیف و محموله دیگر که در سال 2020 توسط نیروی دریایی سعودی رهگیری و توقیف شده بود، استناد کرده است.

این اطلاعات از مصاحبه کارشناسان سازمان ملل متحد با خدمه‌های بازداشت شده قایق‌های قاچاق اسلحه و تجهیزات ناوبری قایق‌ها جمع آوری شده است.