جمهوری اسلامی با استخراج بیت‌کوین تحریم‌ها را دور می‌زند

0
21

در حالی‌که مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند قطعی برق در کشور طی روز‌های اخیر ناشی از استخراج رمزارزها است، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد حدود ۴.۵ درصد از مجموع استخراج بیت کوین در جهان توسط دولت جمهوری اسلامی در ایران انجام می‌شود.

جمهوری اسلامی برای کاهش تاثیر تحریم‌های وضع شده توسط آمریکا به استخراج رمزارزها روی آورده است و سالانه حدود یک میلیارد دلار از محل تولید بیت کوین درآمد کسب می‌کند.

در گزاش منتشره از سوی این موسسه آمده است: «جمهوری اسلامی تشخیص داده که استخراج بیت‌کوین فرصتی جذاب برای اقصاد تحت تحریم‌اش است. در این روش ذخایر نفت و گاز طبیعی، جایگزین کمبود پول نقد شده و دولت جمهوری اسلامی با استخراج بیت‌کوین، ذخایر انرژی خود را در بازارهای جهانی به فروش می‌رساند.»

یورونیوز به نقل از موسسه تحلیل بلاکچین الیپتیک نوشت؛ بیت کوین و سایر رمز ارزهای مشابه، که به عنوان جایگزینی برای دلار و سیستم‌های مالی سنتی به وجود آمده‌اند، از طریق فرایندی به نام استخراج تولید می‌شوند که در آن رایانه‌های قدرتمند برای حل مسائل پیچیده ریاضی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

هرچند تعیین آمار دقیق بیت‌کوین‌های استخراج شده در ایران «بسیار چالش‌برانگیز است»، با این وجود داده‌های موجود از مرکز جایگزین مالی کمبریج تا آوریل سال ۲۰۲۰ حدود ۶۰۰ مگاوات برق صرف استخراج رمزارز بیت‌کوین شده است.