جمهوری اسلامی باید منتظر فشارهای بیشتر اتحادیه اروپا باشد

0
296

به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی باید خود را برای فشارهای بیشتر اتحادیه اروپا آماده کند. به گفته وزیر خارجه آلمان، این اتحادیه تداوم آزمایش‌های موشکی، رفتار جمهوری اسلامی در سوریه و فعالیت‌های اطلاعاتی این کشور در اروپا را نخواهد پذیرفت.

 هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، روز دوشنبه ۱۹ آذر (۱۰ دسامبر) در جریان دیدار وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: «ما بایستی با جمهوری اسلامی درباره اقدامات‌اش در سوریه، برنامه موشک‌های بالستیک این کشور و نیز فعالیت سرویس‌های اطلاعاتی‌اش در اروپا صحبت کنیم.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، هایکو ماس در ادامه افزود: «این بحث ناخوشایندی برای جمهوری اسلامی خواهد بود، زیرا ما با چنین تحولاتی در آنجا موافق نیستیم و همچنین نخواهیم پذیرفت که این تحولات همین‌طور ادامه یابند.»

اشاره وزیر خارجه آلمان به آزمایش اخیر موشک میان‌برد جمهوری اسلامی است که جمهوری اسلامی تاکنون آن را رسما نه تکذیب و نه تأیید کرده است. افزون بر این، جمهوری اسلامی متهم است که می‌خواسته علیه ایرانیان تبعیدی در فرانسه و دانمارک دست به عملیات تروریستی بزند؛ اتهامی که مقام‌های جمهوری اسلامی آن را تکذیب می‌کنند.

تأکید مجدد بر پایبندی اروپا به برجام

هایکو ماس در سخنان امروز خود همچنین تصریح کرد که چنانچه جمهوری اسلامی تعهدات خود نسبت به برجام را حفظ کند، اتحادیه اروپا نیز به توافق اتمی با جمهوری اسلامی پایبند خواهد بود. این سیاستمدار آلمانی عضو حزب سوسیال دمکرات تأکید کرد: «ما نمی‌خواهیم جمهوری اسلامی دوباره به غنی‌سازی اورانیوم که می‌تواند کاربرد نظامی داشته باشد بپردازد و ما معتقدیم چنین خواستی تنها با این توافق تضمین خواهد شد.»

به گفته وزیر خارجه آلمان، به همین دلیل نیز اتحادیه اروپا کماکان تلاش خواهد کرد تا به‌رغم اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، مبادلات مالی با جمهوری اسلامی امکان‌پذیر شوند.

به گزارش دویچه وله؛ هایکو ماس در مورد برنامه‌های اتحادیه اروپا برای ایجاد ساز و کار ویژه مالی (SPV) جهت انجام معاملات با جمهوری اسلامی نیز گفت: «پیشنهادهایی در مورد چگونگی عملی شدن چنین ساز و کاری وجود دارد.» ماس تأکید کرد که اینک بایستی در این مورد نیز تصمیمی سیاسی گرفته شود؛ تصمیمی که به گفته او، انتظار می‌رود “در آینده نزدیک” تحقق یابد.