جمهوری اسلامی اسناد تازه به آژانس ارائه کرد

0
184

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه تائید کرد که ایران امروز توضیحات مکتوب خود را در مورد موضوعات باقی‌مانده در ارتباط با مسئله ابعاد احتمالی نظامی، به این نهاد ارائه کرده است.

بر اساس نقشه راهی که روز 23 تیر (14 جولای)، همزمان با اعلام توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5، بین یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به امضا رسید، تهران باید تا امروز (24 مرداد/15 اوت)، به صورت مکتوب توضیحات خود در مورد سوالات آژانس را به وین ارسال می‌کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز در جمع خبرنگاران گفت طبق زمان بندی توافق با آژانس، ایران اسناد و پاسخ های خود درباره فعالیت های گذشته یا ابعاد احتمالی نظامی را ارائه کره و به چارچوب زمانی که متعهد شده، پایبند بوده است.

گزیده سخنان کمالوندی را در ادامه می خوانید:

  • مساله مهم در این توافق زمان بندی است زیرا بر این اساس یکبار برای همیشه مسائلی که در 13 سال گذشته داشتیم، یکجا بسته می شود. اصرار ما در این مذاکرات وجود زمان بندی بود که بالاخره در برجام مدنظر قرار گرفت و در آخرین گزارش مدیر کل هم به این مساله اشاره شده است.
  • محتوای مذاکرات با آژانس محرمانه است، اقدام آمانو در کنگره آمریکا قابل تقدیر است. با وجود فشارهای زیادی که بر روی آمانو وجود داشت، وی توانست اسناد را حفظ کند، البته ما هم گفته بودیم که اگر قرار باشد اسناد در اختیار کشورها قرار گیرد دیگر کسی به آژانس اعتماد نمی کند.
  • موضوع ایران امتحان بزرگی برای آژانس بود که در نهایت علیرغم فشارهای زیاد در کنگره آمریکا چیزی مطرح نشد.
  • قرار است بر اساس قرارداد ایران و آژانس به سوالات پاسخ داده شود و نهایتا پرونده بسته شود، این مساله با حفظ خطوط قرمز ما باید انجام شود.
  • نمی شود ما بخواهیم طرف مقابل اطلاعات را محرمانه نگه دارد و خود ما آن را اعلام کنیم، ما باید به مسئولین کشور و صدها ساعت مذاکرات و توافقی که امضا شده اعتماد کنیم.
  • ما اقدامات خود را انجام داده ایم و مراتب را در چارچوب زمانی که متعهد بودیم ارائه کردیم.
  • انتظار ما این است که آژانس آن چه که به او محول شده و وظیفه اش است انجام دهد. ما همواره نسبت به استناد آژانس به قطعنامه های شورای امنیت اعتراض داشته ایم چرا که آن ها را قبول نداریم . همواره به آژانس گفته ایم می تواند به جای عنوان ابعاد نظامی احتمالی از عنوان مسائل گذشته و حال استفاده کند. اما متاسفانه این رویکرد را نداشته است.
  • البته آژانس بین المللی در تنظیم گزارش هایش سیاسی عمل می کند. وقتی آژانس به صورت غیرضروری به جزییات فعالیت های هسته ای ایران می پردازد هدفش القای برخی مسائل به ذهن مخاطب است و ما بارها نسبت به این رویکرد تذکر داده ایم. در عین حال معتقدیم موضوع هسته ای راهکار سیاسی دارد و اگر به سمت حل شدن این پرونده برویم در مسیر سیاسی خواهد بود.
  • تلاش داریم آژانس با استفاده از فضای سیاسی ایجاد شده پس از توافق آژانس از اصطلاحات حقوقی و فنی با بار سیاسی کمتری استفاده کند و بر روی ریل تخصصی خود قرار گیرد. ما از گزارش آژانس نگرانی نداریم در عین حال که حتما پیگیر آن هستیم تا آژانس در ادبیات خود در گزارش های بعدی تجدیدنظر کند.