جمعی از نمایندگان پارلمان اروپا خواستار تحریم ناقضان حقوق بشر جمهوری اسلامی شدند

0
168

مقر اتحادیه اروپا، 60 نماینده پارلمان اروپا در بیانیه‌ای از رهبران اروپایی خواستند تحریم ناقضان حقوق بشر در ایران را در اولویت سیاست‌های خود در قبال ایران، قرار دهند.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار تحریم ایران به دلیل انجام عملیات تروریستی در خاک اروپا، شدند.

در بیانیه نمایندگان پارلمان اروپا ضمن «ابراز نگرانی عمیق» نسبت به تداوم نقض حقوق بشر در ایران، آمده است: «بی توجهی سازمان ملل و جامعه بین‌المللی به وضعیت نگران کننده حقوق بشر در ایران، در مواردی نظیر کشتار زندانیان سیاسی در سال 1367، منجر به جسارت بیشتر رژیم آخوندی حاکم بر ایران و وخامت بیشتر اوضاع حقوق بشر در ایران شده است».

این نمایندگان تصمیم اخیر اتحادیه اروپا «برای تحریم عوامل کشتار نزدیک به 1500 نفر از معترضان خیابانی» در آبان 98 را «اولین گام در مسیر درست خوانده‌اند» که باید با «تصمیمات ضروری دیگر همراه شود».

در بخش دیگری از این بیانیه به «اعدام 118 زن در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی» نیز اشاره شده که این آمار، ایران را «در رتبه نخست کشور‌هایی قرار داده که مجازات اعدام علیه زنان را اعمال می‌کنند.»

در این بیانیه همچنین به اقدام اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی و عده‌ای از همدستانش برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در پاریس نیز اشاره شده است. امضا کنندگان بیانیه می‌گویند اقدام اسدی و همدستانش نشان می‌دهد «وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز همانند دستگاه‌های امنیتی این دولت در اقدامات تروریستی برون‌مرزی» دست دارد.

العربیه نوشت؛ نمایندگان امضا کننده این بیانیه همچنین نگرانی خود را نسبت به برنامه اتمی جمهوری اسلامی ابراز کرده‌ و دولت جمهوری اسلامی را به «انکار، دروغ‌پردازی و دوگانگی» درباره محتوای برنامه اتمی‌اش متهم کردند.

در بخش پایانی این بیانیه نمایندگان پارلمان اروپا مصرّانه «خواستار اعمال سازوکارهای تحریمی اتحادیه اروپا علیه ناقضین حقوق بشر در ایران، شدند».

نمایندگان اروپایی همچنین از مقامات این اتحادیه خواستند «اقداماتی مقتضی را برای مقابله با اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی در اروپا» اتخاذ کنند.

مقامات ارشد جمهوری اسلامی همواره به طور مستقیم و غیر مستقیم متهم‌ به دست داشتن در اقدامات تروریستی برون‌مرزی هستند.

از جمله اقدامات تروریستی برون‌مرزی جمهوری اسلامی، در دهه‌های گذشته قتل هنرمندانی نظیر فریدون فرخزاد در آلمان، ترور رهبران اپوزیسیون کُرد، صادق شرفکندی در رستوران میکونوس در آلمان، ترور عبدالرحمان قاسملو رهبر حزب دموکرات کردستان ایران و همراهانش در برلین، ترور شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر دوره پادشاهی در ایران و انفجار مرکز یهودیان در بوینس آیرس، پایتخت آرژانتین است.

نام مقامات جمهوری اسلامی از جمله علی فلاحیان، وزیر اطلاعات در دولت هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه پیشین و مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران گرفته تا اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی، در این پرونده‌ها دیده می‌شود.