جلوگیری دیپلمات‌های بایدن از قرار گرفتن سپاه در لیست سازمان تروریستی توسط بریتانیا

0
13

چهارشنبه 3 اسفند نوشت که دیپلمات‌های جو بایدن، رئيس جمهوری ایالات متحده آمریکا بر دولت بریتانیا فشار می‌آورند تا به‌رغم حمایت وزارت کشور از قرار گرفتن سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی این کشور، این‌کار صورت نگیرد.

به گفته منابع آگاه، وزارت خارجه ایالات متحده استدلال کرده است که بریتانیا می‌تواند نقشی کلیدی به عنوان مذاکره کننده با جمهوری اسلامی ایفا کند که با تروریستی اعلام کردن سپاه، این نقش تضعیف خواهد شد.

نشریه بریتانیایی نام این دیپلمات‌های دولت جو بایدن را منتشر نکرده است. اما، در گذشته مواضع «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور جمهوری اسلامی جنجال‌‌برانگیز شده بود تا حدی که مالی ناچار شد در سخنرانی خود برای موسسه کارنگی، چندین بار عذرخواهی کند.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در توییتی که انتقادهای شدید و گسترده ایرانیان خواهان سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی را برانگیخت، نوشته بود که «معترضان صرفا برای مجبور کردن دولت‌شان به رعایت کرامت و حقوق بشر خود» تظاهرات می‌کنند.

العربیه به نقل از تلگراف نوشت، به دلیل این فشارها، بین وزارت کشور و امنیت بریتانیا که موافق قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی هستند از سویی و وزارت خارجه این کشور از سوی دیگر، اختلافاتی ایجاد شده است.

وزارت خارجه بریتانیا با بهره‌گیری از استدلال دیپلمات‌های دولت بایدن، برای مخالفت با پیشنهاد وزارت کشور مبنی بر ممنوعیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آن توجیه‌ها استناد کرده است.

این نشریه در حالی این موضوع را مطرح کرده که دولت آمریکا خود سپاه پاسداران را تروریستی اعلام کرده است. اگرچه این تصمیم در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ صورت گرفت ولی دولت بایدن تلاش‌هایی برای تغییر این روند و برداشتن تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران و نیروهای نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی انجام نداده است.

مطابق قوانین آمریکا، اکنون عضویت در سپاه، شرکت در جلسات آن، حمل آرم آن در انظار عمومی یا تشویق به حمایت از فعالیت‌های سپاه، جرم محسوب می‌شود.

به گزارش تلگراف، قرار است ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا در این باره تصمیم نهایی را بگیرد ولی تصمیمی که قرار بوده در ژانویه در چند هفته اتخاذ شود، در میانه این فشارها که توسط «دیپلمات‌های دولت بایدن» ادامه داشته تصمیم‌گیری در این‌باره تاکنون به تعویق افتاده است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که پیشتر، وزیر خارجه آلمان نیز اعلام کرده بود که «مبنای قانونی» برای تروریستی اعلام کردن سپاه در اتحادیه اروپا وجود ندارد.

با این وجود، مخالفان رژیم جمهوری اسلامی از روز دوشنبه در شهرهای مختلف اروپا با تجمع گسترده، خواهان قرار گرفتن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا شده‌اند و کارزار برای این منظور به‌رغم فشارهای لابی‌گران رژیم جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی همچنان ادامه دارد.