جلوگیری از ملاقات حضوری طاهره ریاحی روزنامه نگار با خانواده

0
139

یک منبع آگاه به وضعیت طاهره ریاحی، روزنامه نگار و دبیر اجتماعی خبرگزاری برنا که از تاریخ هفتم دی ماه در تهران بازداشت شده است، با تاکید براینکه «وضعیت سلامت او نگران کننده است»، گفت: «طاهره صبح دوشنبه ۱۱ بهمن ماه با مادرش تماس تلفنی کوتاهی داشته و گفته او را به بازپرسی آورده‎اند. او با گریه گفته حالم خیلی بد است و به او خیلی سخت می‎گذرد. خانواده‌اش هیچ خبری از وضعیت سلامت او ندارند. همچنین در روزهای اخیر شنیده‌ایم که در حین بازجویی قرنیه چشم چپش آسیب دیده است. حتی شنیده‎ایم که او را برای درمان به بیمارستان هم برده‎اند اما اطلاعات بیشتری نداریم.»

طاهره ریاحی، روزنامه نگار و دبیر اجتماعی خبرگزاری برنا (خبرگزاری وابسته به دولت) سه شنبه هفتم دی ماه در دفتر خبرگزاری برنا از سوی «ماموران وزارت اطلاعات» به اتهام «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شد. این منبع آگاه به وضعیت طاهره ریاحی با انتقاد از اتهام وارد شده به این روزنامه نگار، گفت: «ما از مصادیق و مستندات این اتهام خبری نداریم اما طاهره از یک خانواده شهید است. اگر آنها فکر می‎کنند خانواده شهید که برای این مملکت خون داده‎است بر علیه نظام تبلیغ می‎کند دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‎ماند.»

این منبع آگاه در ادامه گفت: «متاسفانه اجازه ملاقات طاهره ریاحی با خانواده‏‎اش را نمی‎دهند و هنوز لایحه وکالت وکیلش را نپذیرفته‎اند. طاهره در تماس تلفنی کوتاه امروزش هم فقط با گریه گفته حالش خیلی بد است اما اشاره‌ای به چشم هایش و جزییات بد بودن حالش نکرده است.»

به گفته این منبع آگاه، علیرغم قول‎های داده شده برای آزادی خانم ریاحی با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی، او نه تنها آزاد نشد بلکه قرار بازداشت موقت او برای یک ماه دیگر تمدید شده است: «روز چهارشنبه ششم بهمن(۹۵) ساعت ۹ شب شخصی با منزل تماس گرفته و فقط گفته فردا برای طاهره وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی ببرند. خانواده طاهره در این فاصله وثیقه را آماده کردند. اما فردا یعنی پنجشنبه هفتم بهمن ماه وقتی که به دادسرای زندان اوین رفتند، متوجه شدند دادسرا تعطیل است. آنها مجددا روز شنبه با وکیل طاهره به دادسرا رفتند اما مسئولان وثیقه را نپذیرفتند و از وکیل نیز لایحه وکالتش را قبول نکردند. روز دوشنبه (یازدهم بهمن) مجددا برادرش به بازپرسی شعبه دوم رفته اما در آنجا به او گفته‎اند برای یکماه دیگر قرار بازداشت طاهره تمدید شده و نیازی به وثیقه نیست.»

همچنین به گفته این منبع، طاهره طاهری روز هفتم دی ماه پس از بازداشت به منزلش منتقل شده بود. او گفت که «خانه را تفتیش کردند و ضمن تفتیش خانه یک نفر از همه خانه فیلم برداری می‎کرده، ماموران به سوالات مادرش هیچ پاسخی نداده‎اند و حتی وقتی مادرش حالش بد می‎شود اعتنایی نکرده و تفتیش خانه را ادامه داده اند. بعد هم طاهره را با وسایل شخصیش مانند کیس کامپیوتر، لپ تاپ و کتاب‎هایش با خود بردند. به مادرش گفتند بازداشت او ۲۴ ساعته است اما الان بیش از یک‎ماه است که هنوز در بازداشت به سر می‎برد.»

این منبع با اظهار اینکه از زمان بازداشت تاکنون فقط سه بار طاهره اجازه تماس تلفنی کوتاه با مادرش را داشته است، به کمپین گفت:«روز اول بازداشت با مادرش تماس گرفت و گفت که او در اتاق بزرگی است و به او می‎گویند اینجا اوین است. ۱۲ روز پیش نیز یکبار دیگر با مادرش تماس گرفته و بی‎تابی می‎کرد و روز دوشنبه ۱۱ بهمن(۹۵) هم برای سومین بار تماس گرفته‎است. متاسفانه اما تاکنون اجازه ملاقات با او داده نشده و همین مساله نگرانی درباره چشمش را بیشتر می‎کند.»

این منبع آگاه همچنین گفت:‌ «از زمان بازداشت تاکنون خانواده طاهره ریاحی هر روز به بازپرسی و دادستانی می‎روند اما هیچ جوابی نمی‎گیرند. در آخرین جواب روز دوشنبه(۱۱ بهمن) به آنها گفته شده که بروند و دیگر پیگیری نکنند، هر وقت موقعش باشد خودشان با آنها تماس می‎گیرند. به وکیلش هم در طول این مدت هیچ پاسخی نداده‎اند با این توجیه که هنوز لایحه وکالتش پذیرفته نشده بنابراین آنها مسئول جوابگویی به او نیستند.»

 به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛ این منبع در ادامه گفت: «مادر طاهره در هفته های اول بازداشت خوش بین بود و فکر می‎کرد در سکوت دخترش آزاد می‎شود اما دیگر ناامید شده، او تا به حال دو بار در اثر فشار خون بالا و ناراحتی قلبی به بیمارستان منتقل شده و الان همچنان در بیمارستان است. خبر از آسیب چشم دخترش هم ندارد که بیشتر ناراحت نشود. او زن یک شهید است، همین یک دختر را دارد و دیگر طاقت ناراحتی بیشتر را ندارد.»

این منبع درباره درخواست خانواده طاهره ریاحی از مقامات قضایی کشور گفت:‌ «خانواده طاهره از خانواده شهید هستند. برای دفاع از این آب و خاک خون داده‎اند. اگر طاهره مساله‎ای دارد حداقل به مادرش اعلام کنند. مادرش آخر چه گناهی دارد. بگذارند با وثیقه بیرون بیاید و به چشمش رسیدگی شود. ما فقط اجرای عدالت را می‎خواهیم.»

در ماه‎های نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری فشار بر روی جامعه روزنامه نگاران مجدد افزایش پیدا کرده و علاوه بر بازداشت خانم طاهری، زینب کریمیان خبرنگار سابق خبرگزاری‎های دولتی ایرنا و مهر نیز در تاریخ چهارم بهمن ماه بازداشت شده است. از وضعیت او نیز تاکنون خبری در دست نیست.