جلسه کارشناسی در سنای آمریکا، نظرات از تغییر رژیم تا تحریم سپاه پاسداران

0
262

مقابله با دخالتهای منطقه ای جمهوری اسلامی  و سرکوب های داخلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موضوع بحث در جلسه ای بود که سازمان جوامع ایرانیان آمریکا عصر روز چهارشنبه در سنای آمریکا ترتیب داد.

مدعوین دیدگاههای خود را از تغییر رژیم گرفته تا صدور فرمان اجرایی ریاست جمهوری و همکاری تنگاتنگ دولت و کنگره برای مقابله با سپاه پاسداران در این جلسه سنا مطرح کردند.

روبرت جوزف، معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا در امور امنیت بین المللی و کنترل تسلیحات، با تمرکزسخنرانی خود بر روی برجام، که در دولت پیشین برای کنترل برنامه اتمی ایران در ازای برداشته شدن برخی از تحریمهای بین المللی به دست آمده بود، گفت چنین توافقی از پایه دارای ایراداتی بوده ودولت پرزیدنت ترامپ باید استراتژی جدیدی در قبال ایران اتخاذ کند که می توان شامل مهار و تغییر نظام باشد.

به گفته روبرت جوزف، رژیم جمهوری اسلامی بر اساس تهدید بنا شده و به همین خاطر بقای رژیم به توسعه برنامه هسته ای و موشکی کشور بستگی دارد. آقای جوزف افزود تغییر رژیم باید از درون باشد و آمریکا صرفا می تواند با کمک به جنبشهای مردمی، آزادیخواه، و سکولار دموکرات به این روند شتاب دهد.

دولت پرزیدنت ترامپ در حال بررسی سیاست کلی خود در قبال جمهوری اسلامی است. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، پیشتر گفته است پرزیدنت ترامپ خواستار بررسی منافع و زیان ادامه برجام در چارچوب امنیت و منافع داخلی آمریکا است.

در بخشی دیگر از جلسه روز چهارشنبه مایکل پریجنت، کارشناس ارشد امور خاورمیانه از اندیشکده هادسن، از اقدام کنگره برای اعمال تحریم علیه اقدامات تخریبی جمهوری اسلامی در منطقه قویا استقبال کرد و این تحریم ها را پیش‌زمینه ای برای اعمال تغییرات لازم خواند.

آقای پریجنت همچنین در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا راه حل عملی و قابل حصول برای مقابله با رفتارهای سپاه پاسداران را الحاق آن به فهرست نهادهای تروریستی دانست.

ایلان برمن، نایب رئیس اندیشکده شورای سیاست خارجه آمریکا، نیز بر این باور است که دولت پرزیدنت ترامپ می تواند با صدور یک فرمان اجرائی، به وضع و اعمال تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران شتاب دهد.

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه سوم مرداد ماه با اکثریت آراء تحریم های جدیدی علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساند. طرح مصوب مجلس نمایندگان، یک ماه پیش در سنای آمریکا بررسی شده بود.

به گزارش صدای آمریکا؛ این طرح ابتدا تحت عنوان «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی» مطرح شد اما در سنا، تحریم روسیه نیز به آن اضافه شد. مجلس نمایندگان هنگام رسیدگی به این طرح، تحریم های کره شمالی را نیز به آن اضافه کرد. این طرح برای اجرایی شدن، نیاز به امضای رئیس جمهوری آمریکا دارد.