جلسه شورای امنیت درباره جمهوری اسلامی

0
219

همزمان با اعلام پایان بی‌نتیجه مذاکرات غیرمستقیم جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا در قطر، شورای امنیت سازمان ملل متحد طی جلسه‌ای میزان اجرایی شدن قطعنامه 2231 این شورا و پایبندی جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی آن را بررسی کرد.

روزمری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح، پنج‌شنبه 9 تیر در این جلسه شورای امنیت خلاصه‌ای از فعالیت‌های غیرقانونی جمهوری اسلامی در زمینه توسعه موشک‌های بالیستیک و فعالیت‌های هسته‌ای که مغایر با قطعنامه 2231 است، ارائه داد.

دی کارلو در گزارش خود تاکید کرد که ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده جمهوری اسلامی به بیش از 10 برابر حد مجاز در برجام رسیده و جمهوری اسلامی دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از تاسیسات هسته‌ای خود برداشته که این گام «تبعات وخیمی» در پی دارد.العربیه نوشن

او همچنین با اشاره به برنامه توسعه موشک‌های بالیستیک جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد تحقیقات سازمان ملل نشان می‌دهد که موشک‌های پرتاب شده توسط حوثی‌های یمن به اهدافی در کشورهای پادشاهی سعودی و امارات، یا بطور کامل و یا قطعات آن، در ایران تولید شده است.

العربیه نوشت؛ در این جلسه، ریچارد میل، نماینده آمریکا در شورای امنیت تاکید کرد که ایالات متحده نسبت به بازگشت دوجانبه برای اجرای کامل قرارداد برجام متعهد باقی می‌ماند. او افزود: «ما ماه‌هاست که برای به نتیجه رساندن توافق برمبنای درکی که از آن‌چه در وین مذاکره شد، آماده‌ایم. چنین توافقی از ماه مارس آماده است.»

میل در عین حال خاطرنشان کرد: «ولی ما تنها وقتی می‌توانیم توافق را به نتیجه رسانده و اجرا کنیم که جمهوری اسلامی خواسته‌هایی اضافی خارج از حیطه برجام، را کنار بگذارد.»

او ضمن قدردانی از قدم‌های اضافی که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا، با سفر به ایران و جلب توافق تهران برای ادامه مذاکرات در دوحه برداشت، اظهار کرد: «اما ایران مانند گذشته به بیان خوا‌سته‌های فرابرجامی ادامه داد.»