جشن 100 سالگی «اورسن ولز» در کن 2015

0
205

نمایش آثار بازسازی‌شده‌ی بزرگان تاریخ سینما از برادران «لومیر»، «اورسن ولز»، «ویسکونتی» و «لوئی مال» گرفته تا «اسپیلبرگ» و «جیمز کمرون»، تنها بخشی از برنامه پربار بخش کلاسیک جشنواره کن 2015 است.

مسئولان برگزاری شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن، برنامه کامل بخش کلاسیک این رویداد معتبر سینمایی را اعلام کردند که امسال برنامه‌ای ویژه را نیز همراه با نمایش چند فیلم بلند و مستند به مناسبت صدمین سالگرد «اورسن ولز»، یکی از بزرگترین کارگردانان تمام ادوار تاریخ سینما اختصاص داده‌اند.

**جشن صدسالگی «اورسن ولز»

صدمین سالگرد تولد «اورسن ولز»، کارگردان نامدار تاریخ سینما نیز با نمایش نسخه بازسازی شده سه فیلم «همشهری کین» محصول (1941)، «مرد سوم» ساخته «کارول رید» یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینما با بازی «اورسن ولز» و «بانویی از شانگهای» دیگر ساخته «ولز» (1958) در بخش کلاسیک جشنواره همراه خواهد بود.

همچنین دو مستند نیز درباره «اورسن ولز» با عناوین «کالبدشکافی یک اسطوره» به کارگردانی «الیزابت کاپنیست» و «این اورسن ولز است» از «کلارا» و «جولیا کاپربرگ» (2015) مهمان بخش کلاسیک جشنواره فیلم کن خواهد بود.

این کارگردان بزرگ سینمای جهان در سال 1941 با ساخت اولین فیلم بلند خود بر اوج قله شهرت ایستاد. «همشهری کین» که خود وی در آن نقش «چارلز فاستر» را ایفا کرد، امروزه به عقیده بسیاری از منتقدان، بهترین فیلم تاریخ سینمای جهان است که ولز در حالی‌که فقط 25 سال داشت آن را مقابل دوربین برد.

«اورسن ولز» در سال 1952 جایزه بزرگ جشنواره کن را برای «اتللو» دریافت کرد. در سال 1959 بهترین بازیگر کن شد و در سال 1966 جایزه بیستمین سال تاسیس جشنواره کن و جایزه بزرگ دستاورد فنی این جشنواره را کسب کرد. در سال 1970 شیر طلای افتخاری ونیز به وی اعطا شد و در سال 1971 جایزه اسکار افتخاری را گرفت.

**«کاستا گاوراس» سینماگر میهمان افتخاری کلاسیک کن

«کاستا گاوراس» در سال 1982 نخل طلای کن را با فیلم «گمشده» تصاحب کرد و پیش از آن نیز در سال 1975 با فیلم «بخش ویژه» بهترین کارگردان این رویداد معتبر سینمایی شناخته شده بود. همزمان با حضور او به عنوان مهمان ویژه بخش کلاسیک کن، فیلم «زِد» محصول 1969 که یکی از معروف‌ترین آثار این کارگردان 82 ساله است به نمایش گذاشته شد. این فیلم در سال 1969 جایزه هیات داوران کن را از آن خود کرد.

**مستندهایی درباره سینما

همچنین بخش کلاسیک کن شامل نمایش پنج مستند جدید درباره سینما خواهد بود:

«هیچکاک و تروفو» به کارگردانی «کن جونز» (2015)

«دیپاردوی تمام عیار» ساخته «ریچارد ملو» (2014)

«استیو مک کوئین: مرد و لومان» به کارگردانی «گابریل کلارک» و «جان مک کنا» (2015)

«ساخته سیدنی لومت» به کارگردانی «اننسی بیرسکی» (2015)

«هارولد و لیلین: یک داستان عاشقانه هالیوودی» ساخته «دنیل رایم» (2015)

**اینگرید برگمن به زبان خودش

در قالب برنامه ادای احترام و تجلیل از «اینگرید برگمن» بازیگر افسانه‌ای و برنده سه جایزه اسکار تاریخ سینما که امسال طرح پوستر جشنواره نیز به او اختصاص یافته است، فیلم مستند «اینگرید برگمن به زبان خودش» به کارگردانی «استیگ یورگمان» محصول سال 2015 با مدت زمان یک ساعت و 41 دقیقه به روی پرده خواهد رفت.

«اینگرید برگمن» از چهره‌های سرشناس هالیوود بود که سابقه همکاری با کارگردانان نامداری چون «آلفرد هیچکاک»، «روبرتو روسلینی»، «سیدنی لومت»، «ژن رنوار»، «ویکتور فلمینگ» و «اینگمار برگمن» را داشت و در مقابلِ بازیگران معروفی چون «گری گوری‌پک» و «همفری بوگارت» نقش‌آفرینی کرده بود. از مهمترین فیلم‌های او می‌توان از «کازابلانکا» (۱۹۴۲)، «زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند» (۱۹۴۳)، «بدنام»، (۱۹۴۶) «آناستازیا» (۱۹۵۶)، «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» (۱۹۷۴) و «سونات پاییزی» (۱۹۷۸) نام برد.

**جشن تولد نخل طلای کن

به مناسبت شصتمین سالگرد ساخت نخل طلا، مستندی با عنوان «افسانه نخل‌های طلایی» از «الکسی ولیر» (2015) به نمایش گذاشته خواهد شد. از سال 1939 تا 1954 جایزه‌ای تحت عنوان “جایزه بزرگ جشنواره کن” به برنده بهترین فیلم این رویداد سینمایی اعطا می‌شد، اما در سال 1955 هیات داروان جشنواره پیشنهاد دادند جایزه‌ی بزرگ جشنواره هر سال با طراحی جدید از یکی از هنرمندان معاصر ساخته شود. در اواخر سال 1954 هیئت مدیره جشنواره کن گروهی از جواهرسازان را برای طراحی “نخل” دعوت کرد و در نهایت «لوچینه لازون» طراحی نخل طلای جشنواره کن را انجام داد.

**شبی با «باربت شرودر»

«باربت شرودر» کارگردان سوئیسی فرانسوی متولد تهران است که فیلمسازی را از دهه 1960 آغاز کرده و به طور معمول با کارگردانان بزرگی چون «ژان لوک گدار» و «ژاک ریوت» همکاری می‌کند. بخش کلاسیک امسال جشنواره کن قصد دارد نسخه بازسازی شده فیلم «بیشتر» محصول سال 1969 میلادی را به نمایش بگذارد.

**ادای احترام به «مانوئل دی الویرا»

جشنواره کن قصد دارد به یاد «مانوئل دی الویرا»، کارگردان صاحب نام پرتغالی که چندی پیش درگذشت، نسخه بازسازی شده فیلم «یادها و خاطره‌ها» محصول 1982 را برای اولین بار در بخش کلاسیک جشنواره کن نمایش دهد. این فیلم همزمان در کشور پرتغال و در دو شهر لیسبون و پورتو زادگاه این کارگردان نامدار و فقید سینمای جهان نیز به روی پرده خواهد رفت.

«اولیویرا» در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود شش بار در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن شرکت کرد که آخرین بار آن در سال ۲۰۱۰با فیلم «مورد عجیب آنجلیکا» رقم خورد و در این شش بار حضور، ۵ بار نامزد دریافت نخل طلا شد و یک بار در سال ۱۹۹۹ برای فیلم «نامه» برنده جایزه ویژه هیات داوران شده‌ است.

**نمایش منتخبی از فیلم‌های کوتاه از مخترعان سینما

بخش کلاسیک شصت و هشتمین جشنواره کن که خود به اندازه یک جشنواره پربار است، نمایش مجموعه‌ای منتخب و بازسازی شده از فیلم‌های ساخته برادران «لومیر» مخترعین سینما را به مناسبت یکصدوبیستمین سال اختراع سینماتوگراف در برنامه خود قرار داده است. «آگوست» و «لوئیس لومیر» در سال‌های 1862 و 1864 در شهر «بزانسون» فرانسه متولد شدند و در سال 1870 برای تحصیل در بزرگترین مدرسه فنی لیون عازم این شهر شدند.

«آنتونی لومیر»، پدر برادران لومیر صاحب یک کارخانه‌ی عکاسی بود که لوئیس به عنوان فیزیکدان و آگوست به عنوان مدیر در آن کار می‌کردند. پس از بازنشستگی پدر برادران لومیر، در سال 1892 آن‌ها شروع به ساخت تصاویر متحرک کردند و در 13 فوریه 1895 دستگاه ابداعی خود را به نام «سینماتوگراف» ثبت کردند. برادران «لومیر» در اولین نمایش فیلم عمومی به شکل امروزی در 28 دسامبر 1895، 10 فیلم کوتاه شامل اولین فیلم خودشان را در «گراند کافه» پاریس به نمایش گذاشتند که مدت زمان هر فیلم حدود 50 ثانیه بود.

** همچنین بر اساس اعلام مسؤولان برگزاری جشنواره کن، بخش کلاسیک این رویداد سینمایی با نمایش نسخه بازسازی شده آثاری از بزرگان تاریخ سینما همراه است:

«راکو و برادرانش» ساخته «لوکینو ویسکونتی» (1960)، «چشمان سوخته» به کارگردانی «لاورنت راث» (1986)، «آسانسوری به سوی مرگ» به کارگردانی «لوئی مال» محصول 1957، «دختر سیاه» به کارگردانی «عثمان سمبن» (1958)، «ران» از «آکی‌را کوراساوا» (1985)، «خواب زمستانی» به کارگردانی «ادواردو مولینارو»، «مرد بلند بلوند با لنگه کفش سیاه» ساخته «ایو روبرت» (1972)، نسخه سه بعدی «پارک ژوراسیک» به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ» محصول سال 1993، قسمت اول و دوم «ایوان چهارم» ساخته «سرگئی آِزنشتاین» (1944)، «ترمیناتور» به کارگردانی «جیمز کمرون» (1984)، «مظنونین همیشگی» به کارگردانی «برایان سینگر» (1995)، «هتل شمالی» از «مارسل کارنه» (1938)، «جو هیل» به کارگردانی «دو وایدربرگ» (1971).

به گزارش ایسنا؛ شصت‌وهشتمین جشنواره فیلم کن روز 13 می با نمایش فیلم «سرت را بالا نگه‌دار» ساخته‌ی «امانوئل برکوت» کارگردان فرانسوی در مراسم افتتاحیه آغاز به کار خواهد کرد و تا 24 می ادامه خواهد داشت.

www.lifetimetv.co.uk