جشنواره ونیز از امیر نادری تقدیر می‌کند

0
324

مسئولان برگزاری هفتادوسومین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز از اعطای جایزه دستاورد این رویداد سینمایی به امیر نادری سینماگر ایرانی خبر دادند.

 امیر نادری جایزه دستاورد سینمایی «Jaeger-LeCoultre» را روز پنجم دسامبر و پیش از نمایش فیلم «کوه» جدیدترین ساخته‌اش در بخش غیررقابتی جشنواره ونیز دریافت خواهد کرد.

جایزه دستاورد «Jaeger-LeCoultre» از سال 2006 میلادی به چهره‌هایی اعطا می‌شود که نقش مهم و قابل ملاحظه‌ای در اعتلای سینمای معاصر جهان داشته‌اند و «عباس کیارستمی»، «کیتانو تاکاشی»، «آنیس واردا»، «سیلوستر استالونه»، «مانی راتنام»، «آل پاجینو»، «اسپایک لی»، «اتوره اسکولا»، «جیمز فرانکو» و «برایان دی‌پالما» دریافت‌کنندگان پیشین و صاحب‌نام این جایزه سینمایی هستند.

اسکرین در ادامه این مطلب نوشته است: امیر نادری یکی از تاثیرگذاترین چهره‌های سینمای نوی ایران از سال 1970 است که با دو فیلم «تنگسیر» (1974) و «انتظار» (1974) توجه جهانی را به خود جلب کرد و جایزه جشنواره هیئت داوران جشنواره فیلم کودکان کن را از آن خود کرد. فیلم «دونده» (1985) و «آب، باد، خاک» (1989) نیز هر دو موفق به کسب جایزه بالن طلایی از جشنواره فیلم سه قاره شد.

نادری در اواسط 1980 میلادی به خارج از ایران رفت و از مهمترین فیلم‌هایی که در آمریکا ساخت می‌توان به «دیوار صوتی» (2005) برنده جایزه «روبرتو روسلینی» منتقدین جشنواره فیلم رم و همچنین فیلم «وگاس: بر اساس یک داستان واقعی» نامزد شیر طلای ونیز در سال 2008 اشاره کرد.

همچنین فیلم «کات» از امیر نادری که در ژاپن ساخته شد در سال 2001 میلادی به عنوان فیلم افتتاحیه بخش افق‌های جشنواره ونیز به روی پرده رفت.

«کوه» جدیدترین ساخته امیر نادری است که در ایتالیا مقابل دوربین رفته و امسال در بخش غیررقابتی ونیز نمایش خواهد داشت.

این فیلم با بازی «آندرا سارتورتی» و «کلودیا پوتنزا» در حال و هوای دهه 1950 میلادی روایتگر داستان مردی است که تمام تلاش خود را برای آوردن نور خورشید به روستایش می‌کند؛ جایی که خانواده‌اش به سبب تاریکی موجود در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند.

به گزارش ایسنا؛ هفتادوسومین جشنواره فیلم ونیز به عنوان قدیمی‌ترین رویداد سینمایی جهان از 31 اوت (10 شهریورماه)  با نمایش فیلم «لالا لند» ساخته «دامین شزل» آغاز می‌شود و در تاریخ 10 سپتامبر (20 شهریورماه) با نمایش فیلم «هفت دلاور» به کارگردانی «آنتونی فوکوآ» به کار خود پایان می‌دهد.