جشنواره تورنتو با «هفت دلاور» آغاز شد

0
189

چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم تورنتو پنجشنبه شب هجدهم شهریورماه با نمایش فیلم «هفت دلاور» با بازی دنزل واشنگتن آغاز شد.

شاید در نگاه اول انتخاب بازیگران از نژادهای مختلف در فیلم «هفت دلاور» در دوران جنجال‌های به پا شده برای ایجاد تنوع نژادی در هالیوود گامی به جلو به نظر برسد، اما کارگردان هدف کارگردان «هفت دلاور» این مساله نبوده است.

آنتوان فوکوآ پیش از نمایش فیلم در جشنواره تورنتو گفت: «تنها می‌خواستم دنزل واشنگتن را سوار بر اسب ببینم. باقی بازیگران پس از آن گرداگرد این ایده اولیه در جایگاه خود قرار گرفتند.»

کریس پرت و ایتن هاوک نیز در روایت دوباره فوکوآ از «هفت دلاور» جان استرجس نقش‌آفرینی کرده‌اند. جان استرجس سال 1960 «هفت دلاور» را با بازی یول برینر، چارلز برانسون و استیو مک‌کوئین به سینمای جهان ارائه کرد.

در «هفت دلاور» به کارگردانی فوکوآ علاوه بر این وینست دن‌آفریو، لی بیونگ‌هان بازیگر اهل کره جنوبی، مانوئل گارسیا رولفو بازیگر مکزیکی و یک بازیگر سرخ‌پوست به نام مارتین سنسمیر نقش‌آفرینی کرده‌اند.

این کارگردان در ادامه با اشاره به بی‌ارتباط بودن انتخاب بازیگران فیلم با جنجال‌های اخیر هالیوود برای افزایش تنوع نژادی در فیلم‌ها افزود: «ایده من این بود: دنزل واشنگتن به اتاقی وارد می‌شود و همه چیز در اتاق با ورود او متوقف می‌شود، کلینت ایستوود به اتاقی وارد می‌شود و همه چیز در اتاق متوقف می‌شود. این رویداد به دلیل حضور مرد هفت‌تیرکش است یا به دلیل رنگ پوست او؟ این به عهده تماشاگران است که در این باره قضاوت کنند.»

دنزل واشنگتن پیش از این در فیلم‌های «روز تعلیم» و «اکوآلایزر» با فوکوآ همکاری کرده بود. او که در «هفت دلاور» فوکوآ نقش اصلی را بازی کرده، فیلم استرجس را تماشا نکرده است. واشنگتن در این باره گفت: «نمی‌دانستم تماشای فیلم به من چه کمکی خواهد کرد. با ندیدن فیلم استرجس به جای اینکه تلاش کنم کارم تکرار کار فردی دیگری نباشد، می‌توانستم هر آنچه را که می‌خواهم انجام دهم.»

البته وسترن «هفت دلاور» استرجس نیز خود بازسازی فیلم مشهور «هفت سامورایی» به کارگردانی آکیرا کوروساوا بود. کوروساوا «هفت سامورایی» را سال 1954 ساخته بود.

شاید از این رو باشد که از نظر فوکوآ وفادار ماندن به دی‌ان‌ای فیلم «هفت سامورایی» مهم‌ترین رکن ساخت فیلم «هفت دلاور» بود. او در ادامه گفت: «شما نمی‌توانید در دوره‌های متفاوت به همان صورت پیشین کاری را انجام دهید. وسترن‌ها مدام در حال تغییر هستند. اگر قرار باشد که به همان شیوه قدیمی اتکا کنیم آن‌گاه در تمام وسترن‌ها باید تنها افراد سفیدپوستی مانند جان وین را ببینیم. وسترن‌ها با توجه به زمانی که در آن به سر می‌بریم تغییر می‌کنند، بنابراین ما فیلم‌های خود را مطابق با زمان خود می‌سازیم.»

منتقد هالیوودریپورتر در نقدی که بر «هفت دلاور» نوشت، فیلم را کارآمد اما فاقد ابتکار و تخیل توصیف کرد. تاد مک‌کارتی نوشت: «شاید در نگاه نخست تنوع نژادی بیش از هر چیز دیگری در فیلم راهنمای ما باشد، اما طعنه آشکار ماجرا این است که طیف رنگارنگی از نژادها در یک گروه، از یک شهر با مردمانی سفیدپوست در برابر افراد شروری سفیدپوست در آمریکای سال 1879 دفاع می‌کنند.»

به گزارش بی بی سی،اوون گیلبرمن منتقد ارشد ورایتی نیز درباره «هفت دلاور» نوشت: «فیلم همه کلیدهای درست را می‌زند، اما طراوت و شادابی نسخه اصلی را ندارد.»

 این فیلم از 23 سپتامبر در آمریکا و انگلستان اکران می‌شود.

www.moviefone.com