جست‌وجو در قمر زحل با پهپاد هسته‌ای

0
196

محققان طرح اولیه پهپادی با هشت پروانه را به ناسا ارائه کرده‌اند که با انرژی هسته‌ای کار می‌کند. این پهپاد در تایتان، قمر زحل، به کار گرفته می‌شود.

به‌زودی یک پهپاد که با انرژی هسته‌ای پرواز می‌کند، آسمان و سطح قمر تیتان را جست‌وجو خواهد کرد.

این پهپاد با هشت پروانه «دراگون فلای» نام گرفته است و مناطق مختلف تایتان را به طور مجزا بررسی می‌کند. همچنین دارای یک ژنراتور هسته‌ای است که در وضعیت ثابت روی سطح آن را شارژ می‌کند.

محققان قصد دارند از آن برای جست‌وجوی اماکن احتمالی قابل سکونت در ماه نیز استفاده کنند که دارای رودخانه و دریاچه‌های متان و اتان هستند.

آزمایشگاه فیزیک کاربردی جان ‌هاپکینز، پیشنهاد ساخت این پهپاد را به ناسا ارائه کرده است. این در حالی است که پیش بینی می‌شود ناسا در پاییز امسال چند طرح جدید برای پروژه ماموریت‌های پیشنهادی مسابقه New Frontiers را انتخاب کند. البته در نهایت فقط یکی از این طرح‌ها اجرایی می‌شود. طرح پهپاد نیز در این مسابقه شرکت داده می‌شود.

مسابقه New Frontiers ناسا هر پنج سال یک بار به طور گزینشی چند ماموریت جدید را انتخاب می‌کند. این مسابقه در شش حوزه برگزار می‌شود؛ از جمله ماموریت بازگرداندن نمونه از شهاب سنگ‌ها یا ماه، ماموریت جست‌وجو در اقیانوس‌ها، جست‌وجو در زحل، جست‌وجو در شهاب سنگ‌های تروژان و جست‌وجو درونوس.

پهپاد دراگون فلای نیز یکی از طرح‌های پیشنهادی این رقابت است.

به گزارش مهر، طرح اولیه این پهپاد مزایای مختلفی دارد مانند سرعت ساخت. از سوی دیگر محققان قصد دارند با استفاده از اتمسفر متراکم چند نقطه از این قمر را بررسی کنند. این پهپاد در هر منطقه نمونه‌هایی جمع آوری می‌کند و از ابزارهای مختلف برای ارزیابی قابل سکونت بودن محیط تایتان استفاده می‌کند.