جزئیات دستگیری یکی از خطرناک‌ترین رهبران حوثی‌‬ها

0
222

سرهنگ یحیی الحاتمی، رئیس بخش رسانه‬‌ای ارتش ملی یمن، روز شنبه در مصاحبه ‬ای اعلام کرد دستگیری «حسن علی یحیی العماد» یکی از رهبران ارشد حوثی‌‬ها، یک پیروزی بزرگ امنیتی برای نیروهای ارتش یمن به شمار می‌‬آید.

الحاتمی در این باره گفت این عنصر برجسته حوثی‬ها، که هفته گذشته طی مسیر بازگشتش از ایران کوشید با مشخصات و لباس مبدل وارد یمن شود، در کمین اطلاعات ارتش افتاد.

او افزود: العماد فعالیت‌های اطلاعاتی متعددی علیه یمن داشت و در تأسیس و نظریه‌پردازی برای گروه حوثی وابسته به جمهوری اسلامی از سال 2003 تاکنون نقس عمده‌ای ایفا کرده است.

العماد و بشار اسد

این مقام نظامی یمنی خاطر نشان کرد که حسن علی یحیی العماد بعد از اتمام تحصیلات متوسطه (دبیرستان) به ایران رفت و توسط سپاه پاسداران آموزش دید و با دختران یکی از مراجع تندرو جمهوری اسلامی ازدواج کرد.

الحاتمی افزود: العماد سپس مسئولیت هماهنگی مالی بین ایران و شبه نظامیان حوثی در صنعا را عهده‌دار شد و به تدریج به عنوان یکی از خطرناک‌ترین رهبران ایدئولوژیک شبه‌نظامیان حوثی و مرجعیت نشر فرقه‌گرایی شناخته شد.

سرهنگ یحیی الحاتمی در خصوص دستگیری این عنصر برجسته حوثی توضیح داد که « عملیات فریب و دستگیری العماد یک عملیات امنیتی موفق بوده به رغم اینکه او در راه بازگشتش به یمن از ایران به لبنان و از آنجا به اردن و سپس به سلطنت عمان به صورت مخفیانه و با هویتی مبدل سفر کرده بود.»

او در این خصوص اضافه کرد که العماد از عمان وارد استان المهره یمن شد و این پایان کار او بود زیرا نیروهای امنیتی و نظامی در آنجا منتظر او بودند و از این روی این عملیات ضربه مهلکی به شبه‌نظامیان حوثی وارد کرد.

ویزای ایران در پاسپورت العماد

ویزای جمهوری اسلامی در پاسپورت العماد

بورسیه سفارت جمهوری اسلامی در صنعا

حسن علی یحیی العماد فرزند یحیی العماد از مهمترین شخصیت‌های ترویج فرقه‌گرایی در یمن و یکی از مهمترین بنیانگذاران جنبش حوثی‌ها، در دهه نود میلادی به همراه برادرانش توسط سفارت جمهوری اسلامی در صنعا با بورسیه تحصیلی مجانی به قم فرستاده شد.

العربیه در این گزارش نوشت؛ او پس از اتمام مراحل تحصیلات حوزوی به نشر فرقه‌گرایی در یمن و عضوگیری برای حوثی‌ها در چارچوب پروژه مذهبی جمهوری اسلامی فعالیت کرد.

پاسپورت جعلی العماد

پاسپورت جعلی العماد

جمع‌آوری پول برای حمایت از حوثی‌ها

العماد و خانواده‌اش علاوه بر ایفای نقش در جنگ‌های صعده و تبلیغ در رسانه‌های فارسی و عربی، به حوزه‌های علمیه و زیارتگاه‌های شیعیان در ایران و عراق تردد کرده و برای حمایت از گروه تروریستی حوثی کمک مالی جمع آوری می‌کردند.

العماد همچنین مسئول هماهنگی کمیته ویژه‌ای بود که جمهوری اسلامی برای حمایت از حوثی‌ها در رسانه‌ها از طریق کادرها و دانشجویان یمنی حاضر در حوزه‌ها ایجاد کرده بود. بودجه این کمیته توسط مجلس جمهوری اسلامی تصویب و اختصاص داده می‌شود.

العماد همچنین تعدادی از سازمان‌ها و موسسات خیریه حوثی را اداره می‌کند که اجرای برنامه‌ها و طرح‌های جمهوری اسلامی در یمن را بر عهده دارند، از جمله سازمان «آینده عدالت» و بنیاد «علم و کار».

او در سال 2006 تامین مالی و نظارت بر یک گروه حوثی را بر عهده داشت که ترور علی عبدالله صالح رئیس جمهوری فقید یمن را برنامه‌ریزی می‌کرد. در آن هنگام العماد در تهران بود که پس از آن در سال 2011 به یمن بازگشت.

تجليل حسين سلامي از حسن العماد

تجليل حسين سلامي از حسن العماد


او از سال 2006 تا زمان دستگیری میان صنعا و تهران در تردد بود. او در سال 2015 به دلیل آغاز عملیات ائتلاف عربی به رهبری سعودی، نتوانست از یمن خارج شود، تا اینکه در سال 2016 با هواپیمای سازمان ملل متحد بار دیگر از صنعا به تهران سفر کرد.

حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در ژوئیه 2020 طی کنفرانس «مجاهدین در تبعید» در تهران که برای تجلیل از شخصیت‌ها و سازمان‌های خارجی زیر نظر سپاه پاسداران برگزار شد، از حسن العماد تجلیل کرد.