جزئیاتی از اولین جلسه دادگاه تعرض به دانش آموزان

0
263

نخستین جلسه رسیدگی به پرونده ناظم مدرسه پسرانه معین صبح روز شنبه با حضور دادستان تهران و خانواده‌های شاکی در شعبه ششم بازپرسی دادسرای ارشاد برگزار شد. این جلسه پشت درهای بسته و در حالی برگزار شد که به درخواست خانواده دانش‌آموزان، متهم هنگام بیان اظهارات شاکی‌ها بیرون از اتاق نگه داشته شد.

در حالی که صبح روز شنبه مسئولان دادسرا از ورود خبرنگاران رسانه‌ها به‌داخل مجتمع قضایی خودداری می‌کردند، تأکید داشتند که جلسه رسیدگی به پرونده غیرعلنی است.

این جلسه تا ظهر طول کشید و خانواده 7 تن از شاکی‌ها اظهارات خود را برای بازپرس پرونده و جعفری دولت آبادی – دادستان تهران- که به لحاظ اهمیت موضوع در جلسه حضور پیدا کرده بود تشریح کردند.

در پی آزار و اذیت تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه پسرانه درغرب تهران، شکایت اولیای دانش‌آموزان قربانی این جنایت علیه متهم اصلی پرونده روزچهارشنبه تسلیم دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 21 تهران – مجتمع قضایی ارشاد- شد و پس از آن 8 دانش‌آموز در این پرونده به سازمان پزشکی قانونی تهران فرستاده شدند تا پس از معاینه و انجام آزمایشات پزشکی موضوع تعرض به بچه‌ها روشن شود.

بررسی وضعیت جسمی دانش آموزان
دکتر احمد شجاعی، ریاست سازمان پزشکی قانونی درگفت‌و‌گو با ایران درباره این پرونده گفت: از میان 8 دانش‌آموزی که از طریق دادسرا به پزشکی قانونی فرستاده شدند، فقط 6 نفر حضور پیدا کردند و با توجه به اینکه والدین و دانش‌آموزان تمایلی به معاینه فیزیکی فرزندانشان نداشتند، ما نتوانستیم معاینه‌ای انجام دهیم اما با توجه به وضعیت روحی و روانی دانش‌آموزان آنها را به روانشناس معرفی کردیم تا تحت روانکاوی قرار بگیرند.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به حساسیت این پرونده چرا معاینه فیزیکی روی دانش‌آموزان انجام نشده تا ابعاد تاریک این پرونده روشن شود، تصریح کرد: در درجه نخست این خواست خود والدین بود و دوم اینکه دستور قاضی بر «عنداللزوم» بودن معاینه فیزیکی بود از این‌رو ما فقط معاینات روانشناسی را روی دانش‌آموزان انجام دادیم.

دکتر شجاعی در ادامه تأکید کرد: پس از معاینات دقیق از میان 6 دانش‌آموزی که به پزشکی قانونی مراجعه کرده بودند وضعیت روحی دو تن از بچه‌ها چندان مناسب نبود و تشخیص بر این بود که این دو دانش‌آموز نیاز به مراقبت بیشتری دارند به همین خاطر آنها را به روانشناس معرفی کردیم تا مراحل درمانشان تکمیل شود ضمن اینکه 4 دانش‌آموز دیگر مشکل حادی به لحاظ روانی نداشتند. وی در ادامه افزود: در حال حاضر معاینه روان‌پزشکی از متهم صورت نگرفته است. اما در صورتی که دادگاه این فرد را برای معاینه به پزشکی قانونی ارجاع دهد اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

دانش‌آموزان از لحاظ روحی آسیب دیده‌اند
مهدی صابری- رئیس بخش معاینات روانپزشکی- سازمان پزشکی قانونی کشور نیز گفت: دانش‌آموزان حادثه غیر اخلاقی دبیرستان تهران، برای انجام معاینات روان شناسی به پزشکی قانونی مراجعه کردند و مورد معاینه قرار گرفتند و مشخص شد که دچار آسیب روانی شده‌اند.

این دانش‌آموزان به همراه والدین خود به پزشکی قانونی مراجعه کردند و فردی از اولیای مدرسه همراه آنها نبود.وی با اشاره به اینکه این معاینات از نظر آسیب‌های روانی وارد شده به این دانش‌آموزان بود، ادامه داد: من از آسیب‌های جسمی مطلع نیستم، بلکه پزشکان مسئول به این بخش باید اعلام نظر کنند. این دانش‌آموزان از نظر سلامت روانی به‌دلیل آزارها و سوء‌استفاده‌های جنسی مورد بررسی قرار گرفتند، زیرا رفتارها و صحبت‌هایی در مورد مسائل جنسی با آنها صورت گرفته که این دانش‌آموزان آمادگی آن را نداشتند و به همین دلیل آزار تلقی می‌شود.

در بررسی‌ها مشاهده شد که این دانش‌آموزان مورد آزار قرار گرفته‌اند و شاید هم بعدها آسیب‌های روانی آنها ظاهر شود و در مجموع نتیجه بررسی‌ها و معاینات به دادسرا اعلام خواهد شد.

وی در مورد سن دانش‌آموزان مراجعه‌کننده به پزشکی قانونی هم گفت: آنان در پایه هفتم و هشتم تحصیل می‌کنند و حدود 13تا 14 سال سن دارند.

صابری اضافه کرد: با توجه به سؤال‌هایی که از این دانش‌آموزان پرسیده شد، متوجه شدیم که آنها قبلاً تجربه اذیت و آزرهای جنسی را نداشتند و نحوه توضیحاتی که بیان می‌کردند، نشان می‌داد که نسبت به سن و سالشان از آموزش‌های متناسب با سن‌شان توسط خانواده در خصوص مسائل جنسی برخوردار نبودند.

در واقع مطالبی که از سوی متهم به آنها گفته شده برای آنها جذاب بود و موجب کنجکاوی آنها شده و همین طور بخشی هم موجب لذت آنها بوده که مورد استقبال قرار گرفته‌اند و از آنها سوء‌استفاده شده است.

هیچ کدام از والدین رضایت نداده‌اند

پدر یکی از این دانش‌آموزان در پاسخ به این سؤال که چرا والدین و بچه‌ها تمایلی به معاینه بالینی نداشتند، گفت: ما از زمانی که پرونده را پیگیری کردیم تمایل داشتیم تا برای روشن شدن همه ابعاد پرونده هر نوع آزمایش و معاینه‌ای که لازم است صورت گیرد. از آنجایی که در هفته گذشته – روز چهارشنبه – در راستای پیگیری پرونده خانواده‌ها به همراه فرزندان‌شان به پلیس امنیت ارجاع داده شدند، در آنجا مشاوران این مرکز هر یک از دانش‌آموزان را به‌طور جداگانه مورد روانکاوی قرار دادند و در نهایت در همانجا به ما اعلام کردند که نیازی به معاینه بالینی نیست.

به همین خاطر هم ما بر اساس نظر کارشناسان و روانشناسان پلیس امنیت نیازی به معاینه بالینی ندیدیم. با این حال هر لحظه که نیاز باشد حاضر هستیم تا هر معاینه یا آزمایشی از بچه‌ها صورت گیرد. وی درباره نخستین جلسه رسیدگی به پرونده که روز گذشته برگزار شد هم خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته برخی از والدین اظهارات‌شان را در دادگاه بیان کرده بودند و صبح روز گذشته هم ما که 7 خانواده بودیم به همراه فرزندانمان به دادگاه مراجعه کردیم که در آنجا هم بازپرس پرونده با یکایک دانش‌آموزان صحبت کرد و اظهارات‌شان را در پرونده ثبت کرد. البته قرار شد تا سایر خانواده‌ها هم که بنابر هر علتی نتوانستند در دادگاه حضور پیدا کنند، در روزهای آتی با مراجعه به شعبه ششم مجتمع قضایی ارشاد شکایات‌شان را در پرونده ثبت نمایند.

این پدر در پاسخ به این سؤال که آیا خود متهم هم در دادگاه حاضر بود یا خیر، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما از دادگاه خواسته بودیم تا متهم با بچه‌های ما روبه‌رو نشود، او را ندیدیم اما ظاهراً او وکیل گرفته تا پیگیر پرونده‌اش باشد.

وی در این خصوص که اخباری مبنی بر رضایت برخی از والدین منتشر شده آیا صحت دارد نیز گفت: هیچ کدام از والدین رضایت نداده‌اند و همه آنها با جدیت پیگیر شکایت‌شان هستند. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم آن است که متأسفانه امروز که ما نیازمند حمایت و پشتیبانی مدرسه و بخصوص آموزش و پرورش هستیم، پشت‌مان را خالی کرده‌اند و از آموزش و پرورش خبرهایی منتشر می‌شود که تجاوزی صورت نگرفته و مدرسه هم مدام به والدین دانش‌آموزان می‌گوید که یک خطاکار بوده که ما او را اخراج کرده‌ایم و همه چیز تمام شده است. در حالی که این فاجعه برای ما والدین و دانش‌آموزان این مدرسه تمام نشده است.

وی در پایان تأکید کرد: با روشن شدن این مسأله زوایای پنهان دیگری هم از عملکرد مسئولان این مدرسه روشن شده است. به طوری که متوجه شده‌ایم که در این مدرسه ساقی مشروبات الکلی و مواد مخدر هم وجود داشته و دانش‌آموزان براحتی در زنگ تفریح و در سرویس‌های بهداشتی اقدام به استعمال مواد مخدر یا مشروبات الکلی می‌کردند و این تأسفبار است که در مدرسه‌ای که والدین با خیالی آسوده فرزندانشان را به آنجا می‌فرستند چنین حوادثی رخ دهد.این مرد که از عملکرد آموزش و پرورش ابراز نارضایتی داشت در ادامه گفت: بر خلاف عملکرد ضعیف وزارت آموزش و پرورش از دستور رهبر معظم انقلاب و ریاست قوه قضائیه تشکر می‌کنم که تاکنون در این مسیر با صمیمیت همراه و یاور ما بوده‌اند.

ضمن اینکه ما فیلم دیگری غیر از فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود داریم که متهم با صراحت به اسامی دانش‌آموزان و نوع ارتباطش با آنها اشاره کرده که در صورت لزوم و نرسیدن به حق‌مان آن را منتشر خواهیم کرد.

آموزش و پرورش از بار مسئولیت شانه خالی کرد

مادر یکی از دانش‌آموزان هم در خصوص این پرونده گفت: متأسفانه آموزش و پرورش از همان ابتدا موضع خودش را روشن کرد و براحتی اخبار کذب مبنی بر عدم تجاوز به دانش‌آموزان را منتشر می‌کند. این در حالی است که ما فرزندان‌مان را برای تحصیل و آموزش و مراقبت به متهم پرونده نسپرده بودیم، ما بچه‌های‌مان را در ابتدا به آموزش و پرورش و در مرحله بعد هم به مدرسه سپرده بودیم اما وقتی هم مدرسه و هم آموزش و پرورش از بار مسئولیت شانه خالی می‌کند ما فقط باید متأسف شویم.

وی در خصوص تعداد شاکیان این پرونده افزود: به طور قطع دانش‌آموزان بیشتری در جریان این پرونده آسیب دیده‌اند اما برخی از والدین به‌خاطر ترس از آبرو ترجیح می‌دهند سکوت کنند و پیگیر قضیه نباشند اما من به شخصه تا پایان رسیدگی به این پرونده و محکوم شدن متهمان آن کوتاه نخواهم آمد.

این مادر در پاسخ به این سؤال که آیا فرزند‌تان را پیش روانشناس برده اید، خاطرنشان کرد: فرزندم را پیش یک روانشناس بردم و او به من گفت که به‌دنبال از بین بردن و پاک کردن این قضیه از ذهن فرزندت نباش چون این مسأله امکان پذیر نیست و فرزندت تا پایان عمر نمی‌تواند آن را فراموش کند. این برای من که یک مادر هستم بسیار دردناک است.

مادر دانش‌آموز بزه دیده ضمن اشاره به دوربین‌های مداربسته مدرسه اظهار کرد: مسئولان مدرسه باید پاسخگو باشند چرا زمانی که بچه‌ها توسط متهم مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند دوربین‌ها خاموش بوده و در هیچ حافظه‌ای ثبت نشده است. مگر نه اینکه دوربین‌ها برای ضبط تخلفات احتمالی نصب می‌شوند پس چرا تصویری وجود نداشته؟!

این مادر در پاسخ به این سؤال که نخستین بار چه زمانی به مسأله فساد در مدرسه پسرتان پی بردید، تصریح می‌کند: چند وقت قبل فیلمی را در تلفن همراه پسرم دیدم که در آن متهم با چند نفر از دانش‌آموزان در داخل نمازخانه نشسته بودند و ما بین‌شان حرف‌های رکیکی رد و بدل می‌شد به‌طوری که این شخص براحتی از اعمالی که با برخی دانش‌آموزان انجام داده تعریف می‌کرد و بچه‌ها هم بدون هیچ تعارفی با او همکلام می‌شدند.

به گزارش ایران، دیدن این تصاویر مرا بشدت مشکوک کرد و از آن پس پیگیر قضیه شدم تا اینکه پشت پرده این فاجعه هویدا شد. دومین جلسه رسیدگی به اتهام این ناظم صبح یکشنبه در دادسرای ارشاد برگزار می‌شد.