جدیدترین پیشنهاد مجلسی‌ها برای کاهش قیمت بنزین

0
169

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تعدادی از نمایندگان به دنبال تغییر نرخ بنزین هستند، گفت: علاوه بر این تاکید ما بر این است که باید عواید حاصل از صادرات بنزین به مردم برگردد.

 اسدالله قره‌خانی درباره طرح گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال تغییر نرخ بنزین در بودجه سال آینده گفت: نمایندگان طرح‌های مختلفی برای تغییر نرخ بنزین یا تک‌نرخی کردن آن دارند؛ برخی‌ها بنزین ۲۰۰۰ تومانی و برخی‌ها با نرخ ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ را مطرح می‌کنند و همگی هم تاکید بر تک نرخی شدن بنزین دارند. البته عده‌ای می‌گویند چون تعیین قیمت بنزین تصمیم سران قوا بوده نمی‌توان در قیمت و مقدار سهمیه تجدیدنظر کرد پیشنهاد بنده آن است که ماهانه ۵۰ لیتر مازاد به عنوان هدیه به مردم داده شود.

وی ادامه داد: بعد از اصلاح قیمت بنزین دولت اعلام کرد که تمامی درآمدهای حاصل از افزایش قیمت باید به مردم برگردد. با توجه به این موضوع ما هم معتقدیم که باید درآمدهای حاصل از صادرات بنزین به مردم برگشته نه این‌که در بودجه آمده و در جاهای مختلف توزیع شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که به دنبال تغییر نرخ بنزین هستیم، گفت: اولویت ما تک‌نرخی شدن بنزین است که حتی احتمال رخ دادن این امر هم وجود دارد.

  • ارائه پیشنهاد بنزین ۱۵۰۰ تومانی به کمیسیون تلفیق بودجه | بسته حمایتی حذف می‌شود؟

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت: با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان دونرخی بودن بنزین را موجب فساد و رانت می‌دانند من و تعدادی از همکاران در تاریخ چهارم آذرماه طرح دوفوریتی تک نرخی کردن بنزین را به هیئت رئیسه مجلس ارائه کردیم که این طرح در نوبت بررسی قرار گرفت.

وی ادعا کرد: علیرغم اینکه ۶۰ امضا برای در اولویت قرار گرفتن آن هم جمع شد اما به آن توجهی صورت نگرفت.

وی افزود: با آغاز بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق، همان طرح دو فوریتی را در قالب پیشنهادی به نمایندگی از امضاکنندگان طرح دو فوریتی به کمیسیون تلفیق ارائه کردم.

نماینده مردم شیراز در مجلس یادآور شد: پیشنهاد ما این است که بنزین به قیمت ۱۵۰۰ تومان تک نرخی شود و بسته‌های حمایتی حذف شود و اگر قرار است که درآمد حاصل از آن به اقشار آسیب‌پذیر پرداخت شود به دهک‌های بسیار پایین یعنی حدود ١٠ میلیون نفر داده شود؛ چرا که یکی از دلایل حمایت رهبری از مصوبه افزایش قیمت بنزین کمک به اقشار آسیب‌پذیر بود اما در حال حاضر این کمک‌های شفاف نیست.

پارسایی خاطرنشان کرد: بعد از اجرای مصوبه سران قوا مبنی بر اصلاح قیمت سوخت، برخی نمایندگان مجلس به دنبال اصلاح این مصوبه بودند و طرح‌هایی برای کاهش قیمت مطرح شد اما متوقف شد، از سویی آنچه رهبری بر آن تاکید داشتند از جمله جلوگیری از تورم و گرانی و حتی کمک معیشتی به ۶٠ میلیون نفر محقق نشد و بالعکس تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین شوکی را به بازار وارد کرد که هنوز هم ادامه دارد، همین موضوع نشان می‌دهد جوانب امر در نحوه اجرای این تصمیم رعایت نشده است.

وی با بیان اینکه برخی نمایندگان دیگر هم پیشنهادهایی مثل قیمت ۱۸۰۰، ۱۷۰۰ و ۲۰۰۰ تومان را برای بنزین مطرح کرده‌اند، ادامه داد: در صورت حمایت از تک‌نرخی کردن، سایر گزینه‌ها می‌تواند مجددا باعث نارضایتی گروه زیادی مثل راننده‌های تاکسی شود و قابل تصویب نیست. شاید این تصمیم مجلس بتواند پاسخی به مطالبات مردم باشد.

ایسنا گزارش داد؛ همانطور که دلجویی‌هایی از برخی آسیب‌دیدگان حوادث آبان ماه صورت گرفته چنین کارهایی نشان می‌دهد که ما به صدای اعتراض مردم بی‌توجه نیستیم و این بهترین دلجویی از عموم مردم آن هم در عمل و نه در شعار است.