جدال لفظی میان ایران و عربستان بالا گرفت؛ پاسخ افخم به عادل الجبیر

0
159

جدال لفظی میان ایران و عربستان همزمان با افزایش تلاش‌های بین المللی برای یافتن راه حل سیاسی برای سوریه شدت گرفت.

یک روز پس از این که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان گفت که این کشور با اقدامات ایران در منطقه مقابله می‌کند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران طی بیانیه‌ای اعلام کرد که عربستان صلاحیت سخن گفتن درباره نقش ایران در منطقه را ندارد.

مرضیه افخم با اشاره به مخالفت عربستان با حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه گفت که تنها کشوری که همچنان بر حذف سایرین اصرار دارد عربستان سعودی است و این رویکرد غیرسازنده و مخرب راه به جایی ندارد.

او عربستان را متهم کرد که در درک شرایط منطقه‌ای مشکل دارد.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان روز دوشنبه ۲۷ مهر در نشست خبری به همراه وزیر خارجه آلمان، ایران را متهم کرد که مانند یک کشور استعمارگر در سوریه رفتار می‌کند. او آرزو کرد که سیاست‌های خود را تغییر دهد و از دخالت در امور دیگر کشورهای منطقه، لبنان، سوریه، عراق و یمن خودداری کند.

او گفت: “داشتن رابطه مثبت با تهران، زمانی که عربستان سعودی و مردمش هدف تجاوز ادامه دار هستند، دشوار است.”

عربستان ایران را حامی شورشیان حوثی یمن می داند که و این اقدام را در مقابله با منافع خود برآورد می کند.

وزیر خارجه عربستان اضافه کرد که این کشور با اقدامات ایران مقابله خواهد کرد و از همه قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی خود برای حفاظت از قلمرو خود استفاده خواهد کرد.”

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این سخنان عادل الجبیر در مورد آینده سیاسی سوریه، آن را ادبیاتی سخیف و خارج از عرف دیپلماتیک درباره سرنوشت سایر ملتها دانست. او گفت که همین نگاه باعث شده چند کشور و ملت منطقه از جمله سوریه و یمن گرفتار جنگ و افراط گرایی سازمان یافته شوند.

تلاش های آلمان برای کاهش اختلاف ایران و عربستان بی اثر شد

سخنان وزیر خارجه عربستان علیه ایران و پاسخ وزارت امور خارجه ایران در حالی بیان شد که فرانک والتر اشتاین مایر در سفر به ایران و عربستان تلاش کرده بود به راهکاری سیاسی برای بحران سوریه دست یابد.

در دیدار آقای اشتاین مایر با وزیر امور خارجه ایران، که یک روز پیش از سفر وزیر خارجه آلمان به عربستان صورت گرفت، آقای ظریف گفت که تلاش عربستان برای حذف ایران از معادلات منطقه موجب افزایش خونریزی ها شده است.

در حال حاضر در حالیکه آمریکا نیز از نقش داشتن ایران در دستیابی به صلح در سوریه استقبال کرده است، عربستان هرگونه حضور ایران در مذاکرات درباره آینده سیاسی سوریه را رد می‌کند.

روابط ایران و عربستان در پی جنگ داخلی سوریه به سردی گرایید و با بالا گرفتن جنگ داخلی یمن به تنش کشیده شد. ایران در بحران سوریه آشکارا از دولت بشار اسد حمایت می‌کند اما عربستان خواستار سرنگونی بشار اسد است و شورشیان سوری حمایت می‌کند.

عربستان همچنین ایران را متهم می‌کند که با حمایت از شورشیان شیعه در یمن در پی استقرار دولت تحت نفوذ خود در جنوب عربستان سعودی است.

در مقابل، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در سخنان روز سه شنبه خود از هفت ماه حمله مداوم عربستان به یمن انتقاد کرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ مرضیه افخم یک هفته پیش نیز در سخنانی، اظهارات مقام های عربستان مبنی بر دخالت ایران در حوادث یمن را مردود دانسته و از حملات عربستان به یمن به شدت انتقاد کرده بود.

 تنش در روابط ایران و عربستان با کشته شدن زائران ایرانی در مراسم حج امسال در حادثه منا، ابعاد عمیق‌تری پیدا کرد و موجب شد که رهبر جمهوری اسلامی نیزموضع بسیار تندی علیه عربستان بگیرد.