جایزه پولیتزر برای گاردین و واشنگتن پست

0
254

 به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان به نقل از رادیو زمانه این دو روزنامه به خاطر انتشار برنامه‌های مخفیانه جاسوسی آمریکا که ادوارد اسنودن، پیمان‌کار آژانس امنیت ملی آمریکا افشا کرد مشترکا برنده جایزه پولیتزر شدند.

 اسناد اسنودن که در چند شماره پیاپی گاردین و واشنگتن‌پست منتشر شد، بحث‌های دامنه‌داری به وجود آورد مبنی بر اینکه نهادهای اطلاعاتی در غرب تا چه حد اجازه دارند آزادی‌های مدنی شهروندان را نقض کنند. در اثر این افشاگری‌ها و بحث‌های دامنه‌دار رسانه‌ای، سرانجام ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳، باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا به هیأتی متشکل از چهار کار‌شناس مأموریت داد که چگونگی فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا را بررسی کنند.

این هیأت ۴۰ پیشنهاد خود را با رییس جمهور آمریکا در میان گذاشت و بر اساس پیشنهادهای این هیأت کار‌شناسی بود که فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا، به ویژه در زمینه اطلاعات مکالمه‌های تلفنی شهروندان آمریکایی محدود شد. افزون بر این اکنون در اثر این افشاگری‌ها، آژانس امنیت ملی آمریکا در برابر مردم و دولت پاسخگوست.

در ایالت متحده آمریکا و همچنین در بریتانیا عده‌ای از افشاگری‌های واشنگتن‌پست و گاردین به شدت انتقاد کردند. آن‌ها بر آن بودند که این دو روزنامه با انتشار اسناد اسنودن امنیت ملی کشور را به خطر انداخته‌اند.

ادوارد اسنودن یک متخصص ۳۰ ساله امور رایانه‌ای است که پیش از این برای آژانس امنیت ملی آمریکا کار می‌کرد و به طور غیر قانونی اسنادی را که نمایانگر دامنه فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی بود منتشر کرد و اکنون در تبعید، در روسیه به‌سر می‌برد.

 بنیاد پولیتزر اعلام کرد که جایزه‌‌اش در عرصه روزنامه‌نگاری را به این دلیل به گاردین و واشنگتن‌پست می‌دهد که این دو روزنامه سهم مهمی در افشای فعالیت‌های گسترده جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا داشتند و باعث شدند که حساسیت شهروندان نسبت به امنیت ملی و حقوق شهروندی برانگیخته شود.

واشنگتن پست و گاردین برای به دست آوردن جایزه پولیتزر با روزنامه «نیوز دی» چاپ نیویورک رقابت می‌کردند. این روزنامه گزارش مهمی درباره خشونت پلیس منتشر کرده بود و به همین خاطر هم نامزد دریافت جایزه پولیتزر شده بود.

روزنامه‌نگاری به نام کریس هامبی به خاطر گزارش افشاگرانه‌ای که درباره حلقه‌ای از وکیلان و پزشکان انتشار داده بود، جایزه پولیتزر در عرصه روزنامه‌نگاری افشاگرانه را به دست آورد. او در این گزارش نشان داده بود که چگونه گروهی از وکیلان و پزشکان در تبانی با هم حقوق کارگران معدن را که سلامتشان به مخاطره افتاده، پایمال کرده‌اند.

دنا تارت، رمان‌نویس آمریکایی جایزه پولیتزر در سال ۲۰۱۴ را به خاطر رمان «سهره» به دست آورد. او در این اثر زندگی عاطفی پسرکی را نشان می‌دهد که مادرش در اثر بمب‌گذاری به قتل رسیده است.

دنا تارت نخستین رمانش، «یک داستان اسرارآمیز» را در سال ۱۹۸۵ نوشت. اما ۱۰ سال انتشارش طول کشید و وقتی در سال ۱۹۹۲ انتشار یافت، به ۲۴ زبان ترجمه شد و بیش از پنج میلیون نسخه به فروش رسید.

هم در رمان «سهره» و هم در «یک داستان اسرارآمیز» رازی از پرده بیرون می‌افتد و حقیقتی افشاء می‌شود.

هیأت داوران جایزه پولیتزر شیوه نگارش دنا تارت را ستوده‌اند. با این‌حال در عرصه رمان‌نویسی هم تأکید آن‌ها بر اهمیت افشاگری بوده است.

جایزه پولیتزر نخستین بار در سال ۱۹۱۷ اهدا شد. این جایزه در مجموع ۱۴ زمینه را دربرمی گیرد و افزون بر روزنامه‌نگاران به هنرمندان تئا‌تر و موسیقی و همچنین به شاعران و رمان‌نویسان هم تعلق می‌گیرد.

ارزش جایزه پولیتزر ۱۰ هزار دلار است و هیأت داوران آن از میان ناشران، نویسندگان و گزارش‌نویسان شناخته‌شده برگزیده می‌شود. خبرگزاری رویترز هم به خاطر گزارشی که درباره کشتار مسلمانان برمه انتشار داده بود، جایزه‌ای به دست آورد.