جایزه «پن پینتر» 2013 به «تام استوپارد» رسید..

0
157

«تام استوپارد»، نمایشنامه‌نویس سرشناس انگلیسی جایزه‌ی معتبر ادبی «پن پینتر» 2013 را از آن خود کرد.

به گزارش ایسنا، برگزارکنندگان جایزه‌ی ادبی «پن پینتر» امسال نام «تام استوپارد»، نویسنده‌ برجسته نمایشنامه‌هایی چون «آرکادیا» و «کودک مدفون» را به عنوان برنده اعلام کردند.

این جایزه که از سوی موسسه خیریه «پن» (قلم) در سال 2009 راه‌اندازی شده، هر ساله برای بزرگداشت نام «هارولد پینتر»، نمایشنامه‌نویس انگلیسی برنده نوبل ادبیات و دفاع از حق آزادی بیان به برترین نویسنده انگلیسی تعلق می‌گیرد.به گزارش بی.بی.سی‌، «سر تام استوپارد» 76 ساله روز هفتم اکتبر جایزه‌اش را طی مراسمی در کتابخانه‌ی بریتانیا دریافت خواهد کرد.

«گیلدنسترن و رزنکرنتس مرده‌اند» از دیگر نمایشنامه‌های معروف استوپارد است. وی همچنین برای همکاری در نگارش فیلمنامه‌ی «شکسپیر عاشق» نیز شهرت دارد.

«کریستوفر بلند»، برنده‌ی جایزه سال 2012 «پن پینتر»، «کارول آن دافی» ملک‌الشعرای معروف انگلیس،‌ «آنتونیا فریزر»، «دیوید لن» و «گیلیان اسلوو» هیات داوران جایزه‌ پن امسال را تشکیل ‌دادند.

استوپارد پیش از این به هارولد پینتر که در سال 2008 درگذشت، ادای احترام کرده و وی را یکی از دلایل نمایشنامه‌نویسی خود خوانده بود.

سال گذشته «آن دافی» جایزه‌ی بخش داخلی و «ثمر یازبک»، نویسنده‌ی سوری جایزه بخش بین‌الملل «پن پینتر» را به خانه بردند. این جایزه انگلیسی که مبلغ یک‌هزار پوندی را به همراه دارد،‌ به نویسندگانی اعطا می‌شود که در آثارشان دنباله‌روی سبک پینتر باشند.

استوپارد که در اصل متولد جمهوری چک است،‌ در سال 1997 به مقام شوالیه‌ای منصوب شد. «ساحل آرمانشهر»، «هر پسر خوبی شایسته تقدیر است»، «پیاده‌روی روی آب»، «قماربازان» و «پل البرت» از دیگر نمایشنامه‌ها و رمان‌های معروف وی هستند.