جایزه اصلی جشنواره کارلووی واری به یک درام توان‌فرسا رسید..

0
158

فیلم مجارستانی «دفتر یادداشت» گوی بلورین بهترین فیلم بخش مسابقه رسمی چهل و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری در جمهوری چک را دریافت کرد.

به گزارش  خبرآنلاین، برندگان این دوره جشنواره کارلووی واری که یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی دنیا و مهمترین جشنواره سینمایی در اروپای مرکزی و شرقی است، شنبه شب در مراسمی معرفی شدند.

داوران بخش اصلی جشنواره به ریاست آگنیشکا هولاند کارگردان لهستانی جایزه بزرگ یا گوی بلورین جشنواره را که با جایزه نقدی 25 هزار دلاری همراه است، به فیلم «دفتر یادداشت» (The Notebook) اعطاء کردند.

این درام توان‌فرسا به کارگردانی یانوش ساس درباره دوقلوهایی است که در دوران جنگ جهانی دوم در مزرعه مادربزرگ خشن خود زندگی می‌کنند.

«دفتر یادداشت» تولید مشترک مجارستان، آلمان، اتریش و فرانسه است و اولریش ماتس و اولریش تومسن بازیگران آلمانی در آن نقش‌های مکمل را به عهده دارند. سابقه شکل‌گیری این فیلم به سال 2006 بازمی‌گردد و اولین فیلمی است که با حمایت صندوق ملی فیلم مجارستان ساخته شده است.

جایزه ویژه هیئت داوران (15 هزار دلار) به کمدی سیاه بریتانیایی «منطقه‌ای در انگلستان» رسید. داستان این فیلم نامتعارف به کارگردانی بن ویتلی در دوران جنگ داخلی انگلستان (1651-1642) روی می‌دهد.

داوران جشنواره در حرکتی نامعمول جایزه بهترین بازیگر زن را به چهار بازیگر یک فیلم اعطاء کردند – لوئیزا کرازه، مارگو مارتیندیل، امیل مید و امی مورتن که در فیلم «کبودمرغ» (Bluebird) به کارگردانی لنس ادماندز تولید مشترک آمریکا و سوئد بازی کردند. این فیلم جایزه داوران کلیسای جهانی را هم برد.

یان هربیک برای فیلم «ماه عسل» تولید مشترک جمهوری چک و جمهوری اسلواک جایزه بهترین کارگردان را دریافت کرد. جایزه بهترین بازیگر مرد هم به اولافور داری اولافسون برای فیلم ایسلندی «ایکس‌ال» رسید.

در بخش مسابقه «شرق غرب»، فیلم لهستانی «آسمان‌خراش‌های متحرک» ساخته توماس واسیلفسکی جایزه بهترین فیلم را برد. در این بخش «معجزه» به کارگردانی یورای لهوتسکی تولید مشترک جمهوری اسلواک و جمهوری چک تقدیر شد.

در بخش مسابقه فیلم‌های مستند، «خط لوله» ساخته ویتالی مانسکی جایزه بهترین فیلم مستند بیش از 30 دقیقه را گرفت و جایزه بهترین فیلم مستند کمتر از 30 دقیقه به فیلم بریتانیایی «Beach Boy» به کارگردانی امیل لانگبیل رسید. در این بخش فیلم کانادایی «خانه اربابی» ساخته شاونی کوهن تقدیر شد.

فیلم شیلیایی «چیزها آنطور که هستند» ساخته فرناندو لاواندروس جایزه دوربین مستقل را برد و «Revival» به کارگردانی آلیس نلیس از جمهوری چک فیلم منتخب تماشاگران شد.

در این دوره جشنواره کارلووی واری الیور استون فیلمساز آمریکایی برنده سه جایزه اسکار، جایزه گوی بلورین یک عمر دستاورد جشنواره را دریافت کرد. او در عین حال در کارلووی واری یک کلاس پیشرفته فیلمسازی برگزار کرد.

«صورت زخمی» به کارگردانی برایان دی‌پالما که استون فیلمنامه آن را نوشت، در جشنواره نمایش داده شد و یک نسخه جدید از «اسکندر» ساخته استون هم روی پرده رفت. همچنین دو اپیزود از سریال مستند «تاریخ ناگفته ایالات متحده» به کارگردانی او که تولید شبکه شوتایم است، پخش ‌شد.

استون در یک نشست مطبوعاتی سیاست‌های خارجی دولت آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و افشاگر اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ را یک قهرمان نامید.

امسال جان تراولتا بازیگر آمریکایی و تئودور پیستک طراح لباس و دکور هم جایزه گوی بلورین افتخاری را دریافت کردند. پیستک در بیش از 100 فیلم کار کرده و برای «آمادئوس» به کارگردانی میلوش فورمن برنده جایزه اسکار و برای «والمونت» او برنده جایزه سزار شده است.

چهل و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری 28 ژوئن تا 6 ژوئیه (7 تا 15 تیر) برگزار شد.